Kosken koulun projekti – toimintamalli yhteisöllisen työn tukena

Koulujen oppilashuolto toimii koko oppilaitosyhteisöä tukevana voimana, tarkoituksenaan edistää opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, osallisuutta, vuorovaikutusta sekä ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta. Yhteisön hyvinvoinnin ylläpitäminen on koko kouluyhteisön asia, myös opiskeluhuoltopalvelujen työntekijöiden eli kuraattorien, psykologien, terveydenhoitajien sekä lääkärien. (THL 2023.) Terveydenhoitaja on yksi keskeinen opiskeluhuollon työntekijä, jonka työ perustuu tieteelliseen tutkittuun tietoon ja ajankohtaisimman tiedon hyödyntämiseen (Terveydenhoitajaliitto 2023).

Kosken koulun ja LAB-ammattikorkeakoulun yhteinen projekti ilmentää vahvasti preventiivisen ja promotiivisen työn menetelmiä. Preventiolla tarkoitetaan tässä tapauksessa sairauksien ehkäisyä ja niiden vaikutusten pienentämistä, kun taas promootio tarkoittaa mahdollisuuksien luomista, esimerkiksi terveyden edistämisessä (Airee ym. 2023; THL 2022). Projektissa oppilaiden kanssa käydään läpi ajankohtaisia terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja. Opintokokonaisuus mahdollistaa myös tietojen ja taitojen soveltamisen käytäntöön sekä innostaa oppilaita toimimaan yhteisöään rakentavalla tavalla (Opetushallitus 2014).

Projektiin liittyy myös vahvasti kulttuurisensitiivisyyden käsite, joka tarkoittaa kulttuurisesti arvostavaa kohtaamista sekä oikeutta oman kulttuurinsa ilmaisuun ja hyväksytyksi tulemiseen. Monikulttuurinen yhteistyö mahdollistaa oman kulttuurisen kompetenssin eli tiedostamisen kehittämisen, jossa omia kulttuurisia arvoja ja tottumuksia reflektoidaan toisten kulttuurien arvoihin ja tottumuksiin. (THL 2021.)

Toimintamallin ytimeen

Projekti alkoi tapaamisella lokakuussa 2023, jolloin käytiin läpi projektin tarkoitus ja aikataulut. LABin opiskelijat jaettiin tiimeihin, jotka saivat kukin oman teeman ja viikon Kosken koululla. (Airee ym. 2023.) Projektiin osallistuvat tutustuivat itsenäisesti sekä tiimeissä muun muassa Suomen peruskoulujärjestelmään, preventiiviseen ja promotiiviseen työotteeseen, lasten ja nuorten kehitykseen sekä tarkempiin teemoihin. Pohjatiedon saattelemana tiimit pääsivät kokoamaan tuntisuunnitelmiaan luokkien oppilaille.

Kuva 1. Kosken koulukeskuksen uusi rakennus. (Kuva: Pinja Kouvonen)

Opiskelijat kävivät tutustumassa Kosken kouluun ja projektiin osallistuviin luokkiin. Tehdyt huomiot auttoivat tuntisuunnitelmien koostamisessa. Intensiiviviikoilla tiimit opettivat ja ohjasivat vuorollaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyviä aiheita. Jokaiselle luokalle oli lisäksi välitetty etukäteen pieni aiheeseen liittyvä ennakkotehtävä. Oppimateriaaleinaan tiimit käyttivät muun muassa videoita, pelejä, ryhmätehtäviä sekä diaesityksiä. (Airee ym. 2023.)

LABin opiskelijat reflektoivat ajankäyttöään ja oppimistaan koko projektin ajan. Projekti antoi opiskelijoille mahdollisuuden tutustua monikulttuuriseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön. Lisäksi opiskelijat pääsivät kehittämään omia projektityö- sekä ajanhallintataitojaan, kuten myös omaa kielellistä ilmaisuaan englannin kielen ollessa pääasiallinen työskentelykieli.

Kirjoittajat

Pinja Kouvonen ja Ronja Airee ovat LAB-ammattikorkeakoulun loppuvaiheen terveydenhoitajaopiskelijoita.

Sini Hämäläinen ja Sanna Imeläinen työskentelevät hoitotyön lehtoreina LAB-ammattikorkeakoulussa ja toimivat projektin vastuuopettajina

Lähteet

Airee, R., Kouvonen, P., Hämäläinen, S. & Imeläinen, S. 2023. Kosken koulun projekti – terveyden edistämistä osana peruskoulun monialaista oppimiskokonaisuutta. LAB Focus. Viitattu 28.11.2023. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/kosken-koulun-projekti-terveyden-edistamista-osana-peruskoulun-monialaista-oppimiskokonaisuutta/

Opetushallitus. 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Viitattu 22.11.2023. Saatavissa https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tekstikappale/429106

Terveydenhoitajaliitto. 2023. Terveydenhoitajan ammatti. Viitattu 22.11.2023. Saatavissa https://www.terveydenhoitajaliitto.fi/ammatti-ja-koulutus/terveydenhoitajan-ammatti/

THL. 2021. Kulttuurisensitiivinen työote. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2021. Viitattu 22.11.2023. Saatavissa https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/hyvia-kaytantoja/kulttuurisensitiivinen-tyoote

THL. 2022. Hyvinvointi- ja terveyserot. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 23.11.2023. Saatavissa https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/keskeisia-kasitteita

THL. 2023. Yhteisöllinen opiskeluhuolto. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 23.11.2023. Saatavissa https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/opiskeluhuolto/yhteisollinen-opiskeluhuolto