Lisäarvoa lisätystä todellisuudesta

Digitaaliset mobiilipalvelut ovat muokanneet maailmaa viidessätoista vuodessa ennennäkemättömällä tavalla. Vuonna 2007 julkaistu Applen ensimmäinen iPhone vei internet-yhteydet tietokoneista taskuihimme ja avasi väylän lukemattomille digitaalisille palveluille. Nopeilla langattomilla verkkoyhteyksillä varustetut mobiililaitteet ovat helpottaneet tiedonsaantia ja tarjonneet yrityksille mahdollisuuden markkinoida palveluitaan helposti ja nopeasti. Yritys voi helposti ilmoittaa sosiaalisen median kanavillaan tulevista tapahtumista tai uusista palveluista niin, että tieto on välittömästi saatavilla kaikkialla maailmassa.

Nopeiden verkkoyhteyksien lisäksi mobiililaitteiden tehokkaat kamerat ja sensoriteknologia avaavat tavanomaisten palveluiden lisäksi mahdollisuuden myös lisätyn todellisuuden (augmented reality, AR), hyödyntämiseen. AR viittaa digitaalisen sisällön ja yhdistämistä todelliseen ympäristöön (Jensen 2018). Lisätyn todellisuuden palveluita ja ohjelmistoja tuottava Zappar julkaisi vuonna 2019 webAR-päivityksen (Thykier 2019), joka mahdollisti lisätyn todellisuuden toteutusten katselun ilman erillisiä sovelluksia mobiililaitteen selaimessa. Ylimääräisten klikkausten vähentäminen tekee lisätystä todellisuudesta entistä saavutettavampaa lyhentämällä käyttäjäpolkua sekä vähentämällä tarvetta käyttäjän omalle erityisosaamiselle tai -kiinnostukselle.

älypuhelin jonka päällä pienoismalli soutuveneestä
Kuva 1. Älypuhelimesta on tullut väylä lisättyyn todellisuuteen missä vain. (Hassan 2021)

AR arkipäiväistyy

Vaikka lisättyä todellisuutta on voitu hyödyntää mobiililaitteilla jo pitkään, ongelmaksi lisätyn todellisuuden arkipäiväistymisessä on muodostunut vähäinen lisäarvo, joka ei ole houkutellut lataamaan erillisiä lisätyn todellisuuden sovelluksia (Carmichael 2016; Wowsome 2018). Lisätty todellisuus avaa palveluille monipuolisia mahdollisuuksia lisäarvon tarjoamiseen. Zapparin ja The Marketing Storen yhdessä Mc Donaldsille toteuttama Happy Meal Sign 2-markkinointikamppanja tuottaa Happy Meal-lelujen sisältöön lisäarvoa digitaalisella lisäsisällöllä (Zappar 2022). Lasten tottuessa tällä tavoin lisätyn todellisuuden sisältöön, se arkipäiväistyy ja sitä osataan vaatia ja odottaa.

Lisätty todellisuus voikin nousta tulevaisuudessa suureen rooliin lisäarvoa tuottavana elementtinä niin, että asiakkaat voivat jopa olettaa yrityksen hyödyntävän lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia palveluissaan. Digitaalisten alustojen etuna printtimediaan on myös päivitettävä sisältö, joten lisätyn todellisuuden toteutusten sisältöä voidaan muokata ajantasaiseksi ajankohtaisten tapahtumien ja mainoskampanjoiden mukaan.

Tarjoamalla ainutlaatuisia palveluita ja lisäsisältöä asiakkaalle lisättyä todellisuutta hyödyntäen mikä tahansa organisaatio kykenee eroamaan joukosta ja jäämään asiakkaan mieleen.

Kirjoittajat

Janne Autio on kokemus- ja palvelumuotoilun opiskelija, joka toteutti opinnäytetyönään lisättyä todellisuutta hyödyntävän kulttuurikohdeoppaan Lahden kaupungin Kulttuuripalveluille. AR ja digitaalisen käyttäjäkokemuksen kehittäminen on ollut hänen opintojensa keskiössä.

Ari Hautaniemi toimii TKI-asiantuntijana ja projektipäällikkönä LABin Muotoiluinstituutissa ja on ollut mukana mm. digiosaamisen ja peliteollisuuden kehittämiseen liittyvissä hankkeissa. Hautaniemi toimi Aution opinnäytetyön ohjaajana.

Lähteet

Carmichael, J. 2016. Did L. Frank Baum Predict Augmented Reality or Warn Us About Its Power? Inverse. Viitattu 22.4.2022. Saatavissa: https://www.inverse.com/article/18146-l-frank-baum-the-master-key-augmented-reality-futurism

Hassan, M. 2020. Mobile Phone Smartphone 3d Manipulation Screen App. Pixabay. Viitattu 22.4.2022. Saatavissa: https://pixabay.com/photos/mobile-phone-smartphone-3d-5388160/

Jensen, P. 2018. Mitä on lisätty todellisuus? Kotimikro. Viitattu 22.4.2022. Saatavissa: https://kotimikro.fi/yhteiskunta/uusi-tekniikka/mita-on-lisatty-todellisuus

Thykier, C. 2019. From WebAR to wearables: The AR moments of 2019 and what’s in store for 2020. Zappar.com. Viitattu 22.4.2022. Saatavissa: https://www.zappar.com/blog/ar-predictions-2020/

Wowsome. 2018. Is Augmented Reality just a Gimmick? Medium.com. Viitattu 22.4.2022. Saatavissa: https://medium.com/@wowsome/is-augmented-realilty-just-a-gimmick-869a9707f41

Zappar. 2022 The Marketing Store – McDonalds Happy Meal Sing 2. Viitattu 21.4.2022. Saatavissa: https://www.zappar.com/campaigns/the-marketing-store-mcdonalds-happy-meal-sing-2/

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *