Millainen osaaminen sairaanhoitajalta vaaditaan vuonna 2023?

Hoitotyön kenttä on ollut suuressa myllerryksessä viime vuosina. COVID-19 vaikutti äkillisesti henkilöstöresursseihin, hankaloitti työoloja ja kriisiytti palkkauksen. Paheneva henkilöstöpula osoitti hoitohenkilöstön merkityksen koko yhteiskunnassa, niin sen ylläpidossa kuin sen tukemisessakin (Lundgren-Laine 2023; Sairaanhoitajat. fi 2023). Kaikki tämä on myös välittynyt valtakunnallisesti uutisoinnista, ja hoitoalan vetovoimaisuus on laskenut viimevuotisiin tuloksiin nähden (Kallioniemi & Tohmola 2023). Terveydenhuollon ala, työolot sekä resurssit kehittyvät ja vahvistuvat, mutta samalla myös sairaanhoitajan ammattitaidolta vaaditaan enemmän.

Osaamisvaatimukset ja sairaanhoitajakoulutukseen opintosuunnitelmat on laadittu valtakunnallisten sairaanhoitajan osaamisvaatimusten mukaisesti. Yleissairaanhoitajan (180 op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen -hanke muodosti uudet osaamisen vaatimukset ja niiden sisällöt. Uusilla menetelmillä varmistettiin opiskelijan kliininen osaaminen sekä EU-direktiivien vaatima osaaminen (Kajander-Unkuri ym. 2020).

Valtakunnallisesti opintosuunnitelmat muuttuvat säännöllisesti vähimmäisosaamisvaatimuksien eli kompetenssien päivityttyä. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Osaamisen vahvistaminen, laajavastuiset työtehtävät sekä työelämän uudet roolitukset tulevat vahvistamaan paikkaansa sairaanhoitajan työnkuvassa tulevaisuudessa.

Kuva 1. Sairaanhoitajan ammatti on vaativa, mutta palkitseva. (Grabowska 2020)

Tuoreen selvityksen mukaan (Kallioniemi & Tohmola 2023) ammatin vaativuuden takia sairaanhoitajan osaamiseen kohdistuu paljon odotuksia. Monimuotoisten terveyspalvelujen sekä teknologian kehityksen myötä osaamiselta vaaditaan monipuolisuutta. Teemoja ovat esimerkiksi terveyden ennaltaehkäisy, suojelu, osallistaminen, eriarvoisuuden vähentäminen ja luovuus (Kallioniemi & Tohmola 2023). Osaamisvaatimuksissa tuodaan esiin kehittäminen, yrittäjyys, johtajuus, informaatioteknologia sekä laatu ja potilasturvallisuus. Kaikki edellä mainitut ovat laajoja osaamisen alueita (Alastalo ym. 2020, 25,28).

Rekrytoivien organisaatioiden mukaan sairaanhoitajan valmiudet teknologiseen ja tekniseen osaamiseen ovat vahvistuneet (Heinonen 2019). Uusien osaamisvaatimusten mukaan urakehitysmahdollisuudet on nostettu esiin, ja sairaanhoitajan uramalli edesauttaa työnkuvan muutoksissa.

Sairaanhoitajan osaaminen on siis moninaista, laajaa ja eri osa-alueille ulottuvaa. Työtehtäviin voi kuulua hoitotyön suunnittelua ja toteutusta, vaativaa päätöksentekoa, hoitoprosessien kehittämistä, tutkimustyötä, johtamista ja ohjausta. Työkenttä on laaja, ja potilasryhmä voi olla vauvasta vaariin, mikä myös luo omat vaatimuksensa.   

Sairaanhoitajan uramallista apua

APN-raportin mukaan sairaanhoitajan uramalli tulee vakiinnuttamaan merkittävän roolinsa sote-uudistuksen tavoitteiden saavuttamisessa. APN – Advanced Practice Nurse – tarkoittaa laajavastuista hoitotyön asiantuntijaa. Uramallin kautta hoitotyön vetovoimaisuutta pystytään lisäämään, ja sairaanhoitajan uraeteneminen kehittyy. Laajavastuisen hoitotyön työnkuva tulee vahvistamaan sairaanhoitajan ammattitaidon erikoisosaamista eri työtehtävissä. (Sairaanhoitajat.fi 2023.) 

Kirjoittaja

Fanny Kilpinen työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa hoitotyön opettajana.

Lähteet 

Alastalo, M., Korhonen, R. & Partamies, S. 2020. YleSHarviointi-hanke ja osaamisen arviointimenetelmät. Sairaanhoitajaopiskelijoiden osaaminen näkyväksi valtakunnallisilla kokeilla. Oppimista, opettamista ja tutkivaa kehittämistä – sairaanhoitajan työ kaksi vuosisataa. Helsinki: Laurea-ammattikorkeakoulu. Laurea-julkaisut 153. Viitattu 14.6.2023. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/352413/Laurea%20julkaisut%20153.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Grabowska, K. 2020. A person doing heart shape. Pexels. Viitattu 14.6.2023. Saatavissa https://www.pexels.com/photo/a-person-doing-heart-shape-5207026/

Heinonen, A. 2019. Tulevaisuusorientaatio terveydenhuollon työntekijöiden rekrytoinnissa. Pro gradu -tutkielma. Itä-Suomen yliopisto, sosiaali- ja terveyshallintotieteen ala. Viitattu 14.6.2023. Saatavissa https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/21985/urn_nbn_fi_uef-20191366.pdf

Kajander-Unkuri, S., Melender, H.-L., Kanerva, A.-M., Korhonen, T., Suikkanen, A. & Silén-Lipponen, M. 2020. Sairaanhoitajan osaamisvaatimukset – suomalainen koulutus 2020-luvulle. Osaamisen ja arvioinnin yhtenäistäminen sairaanhoitajakoulutuksessa – yleSH arviointi -hanke. Kuopio: Savonia-ammattikorkeakoulu 5/2020, 26. Viitattu 14.6.2026. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/347289/20205yleshArviointi.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kallioniemi, E. & Tohmola, J. 2023. Valmistuva hoitaja vuonna 2023. Hoitotyön koulutuksen osaamisvaatimusten saavuttaminen ja alan vetovoimaisuus- valmistuvien opiskelijoiden näkökulma. Opinnäytetyö. Lapin ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutus. Viitattu 14.6.2023. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/803406/Kallioniemi_Tohmola.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Sairaanhoitajat.fi. 2023. APN-raportti. Laajavastuinen hoitotyö ‒ sairaanhoitajan uramalli lähellä ihmistä. Suomen Sairaanhoitajat. Viitattu 14.6.2023. Saatavissa https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2023/04/APN-raportti-2023_final.pdf