Norjasta nousee haastaja ruoan verkkokauppaan Suomessa

Suomeen rantautuu uusi ruoan verkkokauppa vuoden 2021 loppuun mennessä. Norjalainen markkinajohtaja Oda aloittaa toimintansa Suomessa, aluksi Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla. Yrityksessä työskentelee noin 800 henkilöä. Oda kotiin kuljettaa kotimaisten ruokakauppojen valikoimaa, jotka sisältävät tuttuja suomalaisia brändejä. Odan tavoitteena on tehdä ruoan tilaamisesta verkossa suomalaisille kuluttajille arkipäivää ja se haastaa markkinoilla perinteiset toimijat S-ryhmän sekä Keskon. (Mänty 2021.)

Lidl taas näkee kivijalkakaupassa paljon potentiaalia, jota verkkokauppa ei pysty tarjoamaan. Asiakas voi esimerkiksi valita hedelmät ja vihannekset paikan päällä. Lidl ei myöskään halua nostaa hintoja, sillä hinnat eivät saisi olla korkeampia verkossa. Verkkokauppa ei ole Lidlin mukaan kauppiaille kannattavaa. (Tammilehto 2021a.)

Mobiilisovellukset tulevat myös kehittymään tulevaisuudessa. S-mobiili auttaa kuluttajaa ostosten tekemisessä vertailemalla tuotteiden hintoja kilpailevien kauppojen hintoihin. Mobiilisovelluksesta näkee myös ostosten kotimaisuusasteen sekä hiilijalanjäljen. Lidlin hintoja ei kuitenkaan voida sovelluksessa vertailla, koska Lidlillä ei ole verkkokauppaa. (Tammilehto 2021b.)

Kuva 1. Ruoan tilaaminen verkosta onnistuu esimerkiksi tietokoneella tai älypuhelimella (Kuva: Eetu Keinänen)

Korona vaikuttanut myynnin kasvuun

Ruoan verkkokauppa on jatkanut kasvua tänä vuonna ja viime vuonna ruoan verkkokauppa kolminkertaistui. Verkkokauppa toi viime vuonna viidenneksen koko ruokakaupan myynnin kasvusta. Verkkokaupan osuus on vasta kaksi prosenttia koko päivittäistavarakaupasta, mutta viime vuosi osoitti, että verkkokauppa on tärkeä palvelu kuluttajille. Viimeksi 1980-luvulla ruokakaupan myynnin arvo on kasvanut enemmän. Verkkokaupasta on tullut varteenotettava kilpailuvaltti suurimmissa kaupungeissa, mutta selvää on, että pandemian hellittäessä kasvu tulee kuitenkin hidastumaan. (Kauppalehti 2021.)

Kuluttajien verkko-ostaminen on kasvanut

Koronapandemia on lisännyt kuluttajien verkko-ostamista, mutta verkkokauppa ei ole täysin syrjäyttänyt perinteistä kivijalkamyymälää. Suurin osa kuluttajista kertoo tuotteen vaikuttavan heidän valintaansa, kun tehdään päätös, ostetaanko verkkokaupasta vai kivijalkamyymälästä. Puhelinta käytetään verkkokauppojen selaamiseen useammin kuin tietokonetta. (Kahila & Keinänen 2021.) Onkin mielenkiintoista nähdä lähivuosina ruoan verkkokaupan kehitys sekä jatkaako Lidl ilman verkkokauppaa.

Kirjoittajat

Timo Kahila ja Eetu Keinänen opiskelevat LAB-ammattikorkeakoulussa ja valmistuvat liiketalouden tradenomeiksi.

Kati Jaakkola työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä.

Lähteet

Kahila, T. & Keinänen, E. 2021. Kuluttajien verkko-ostaminen Suomessa. AMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Liiketalouden ala. [Viitattu 29.4.2021.] Saatavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057201

Kauppalehti. 2021. Halpaketjujen kasvu ohitti hypermarketit – Ruokakauppa teki historiallisia ennätyksiä. [Viitattu 28.4.2021.] Saatavissa: https://www-kauppalehti-fi.ezproxy.saimia.fi/uutiset/halpaketjujen-kasvu-ohitti-hypermarketit-ruokakauppa-teki-historiallisia-ennatyksia/29086a79-3387-4b61-aa07-969f55580663

Mänty, S. 2021. Uusi tekijä ruoan verkkokauppaan – Norjan markkinajohtaja Oda aloittaa pääkaupunkiseudulla. Kauppalehti. [Viitattu 28.4.2021.] Saatavissa: https://www-kauppalehti-fi.ezproxy.saimia.fi/uutiset/uusi-tekija-ruoan-verkkokauppaan-norjan-markkinajohtaja-oda-aloittaa-paakaupunkiseudulla/3d2b7c91-066f-44ea-8683-932feb74ac88

Tammilehto, P. 2021a. Lidl uskoo kivijalkaan, verkkokauppaa ei ole luvassa: ”Tietyissä verkkokaupoissa näkyy olevan myymälää korkeammat hinnat, me emme halua nostaa hintoja”. Kauppalehti. [Viitattu 23.5.2021.] Saatavissa: https://www-kauppalehti-fi.ezproxy.saimia.fi/uutiset/lidl-uskoo-kivijalkaan-verkkokauppaa-ei-ole-luvassa-tietyissa-verkkokaupoissa-nakyy-olevan-myymalaa-korkeammat-hinnat-me-emme-halua-nostaa-hintoja/a567e4de-5253-4bae-8291-67f3d41de58f

Tammilehto, P. 2021b. S-mobiili vertaa ruokakauppojen hintoja – Kovin kilpailija jää omasta syystään vertailun ulkopuolelle. Kauppalehti. [Viitattu 28.4.2021.] Saatavissa: https://www-kauppalehti-fi.ezproxy.saimia.fi/uutiset/s-mobiili-vertaa-ruokakauppojen-hintoja-kovin-kilpailija-jaa-omasta-syystaan-vertailun-ulkopuolelle/96ea4b9b-9bcd-4253-a210-4e9a2a931b4b