Nykypäivän nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä innovaatio on elintärkeää yritysten kilpailukyvyn ja kasvun kannalta. Kuitenkin monet organisaatiot kohtaavat merkittäviä haasteita pyrkiessään edistämään innovaatiota. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan näitä […]
Työmatkalla tarkoitetaan kodin ja työpaikan välistä matkaa ja työliikenteellä työntekijän liikkumista eri kulkuvälineillä (Koskela ym. 2024). Turvallinen työmatka ja työliikenne on osa työturvallisuutta, ja laajemmin […]
Hymyilevä asiakaspalvelija luo positiivista mielikuvaa yrityksestä. Mutta mitä jos hymy on pakotettu ja tekoälyn valvoma? Japanilainen kauppaketju Aeon on ottanut käyttöön tekoälyyn perustuvan järjestelmän, joka […]
Innovaatio on sana, joka on kaikkien huulilla nykyajan liiketoimintamaailmassa. Innovaatioiden kaupallistaminen on keskiössä LAB-ammattikorkeakoulun strategiassa. Mutta mitä innovaatio oikeastaan tarkoittaa ja miksi se on niin […]
Viime vuosina yhteisäly (co-intelligence) on herättänyt suurta kiinnostusta erityisesti tekoälystä keskusteltaessa. Yhteisäly yhdistää ihmisten ja tekoälyn toiminnan ja katsantokannan saumattomaksi yhteistyöksi, jossa huomioidaan monien ihmisten […]
Imatralla järjestettiin heinäkuun alussa perinteikäs ja maailmallakin tunnetuksi tullut Imatran ajot -ratapyöräkilpailu. Perjantaina 5.7., ennen virallisia aika-ajoja, järjestettiin laatuaan ensimmäinen Business Day -tapahtuma. Business Day […]
Tietoisuuden lisääminen on avainasemassa, kun kuljetaan kohti tekstiilien kiertotaloutta. Pelkkä vaatteiden kierrättäminen ei riitä, koska se ei poista tekstiilien haitallisten ympäristövaikutusten juurisyytä eli ylikulutusta. Kierrättämisen […]
Elintarvikealalla on tarvetta asiantuntevalle tuotekehitykselle. Joustavuus, luotettavuus ja selkeä viestintä ovat avainasemassa yritysten menestystä tukevassa tuotekehityspalvelussa ja -osaamisessa, todettiin Päijät-Hämeen FoodHub -hankkeen työpajoissa, jotka järjestettiin […]
Tekstin samankaltaisuus on todella hyödyllinen luonnollisen kielen (NLP) käsittelyn työkalu. Tekstin samankaltaisuudella mitataan, kuinka paljon kahden tekstin merkitys tai sisältö eroaa toisistaan. Digitaalisessa maailmassa samankaltaisuuden […]