Tukea osaamisen sanoittamiseen

Ihmisillä on paljon erilaista osaamista, joka koostuu eri tasoista. Jokaisella on yleensä muutama ydinosaaminen, jotka on helppo nimetä. Muun osaamisen sanoittaminen voikin olla haastavampaa. Hajanaista osaamista yritetään usein sitoa isompiin kokonaisuuksiin ja sen seurauksena osaajaprofiili voi tuntua sekavalta. (Helokangas 2020.) Osaajaprofiilin voi jaotella eri kategorioihin esimerkiksi seuraavasti; ammatillinen osaaminen, yleiset työelämätaidot, sekä henkilökohtaiset vahvuudet. Näihin osa-alueisiin jakautuu erilainen osaaminen, esimerkiksi tiimi- ja vuorovaikutustaidot, it-osaaminen, itsensä johtaminen, kurssisuoritukset, ammattikortit ja ongelmanratkaisukyky.  (Taku 2021.)

Opintojen aikaista osaamisen sanoittamista

Yksi iso haaste, jonka opiskelijat kohtaavat valmistumisen lähestyessä, on epävarmuus omasta osaamisesta. Kyse ei ole siitä, että osaamista ei ole, vaan siitä että sitä ei osata sanoittaa oikein. Opintojen aikana opiskelijat käyvät läpi lukuisia kursseja eri aihealueista ja saavat kokemuksia työelämän eri osa-alueilta. Kaikki nämä kokemukset kasvattavat opiskelijoiden ammatillista osaamista, mutta jos opittuja taitoja ei reflektoida reaaliajassa, osaajaprofiilin hahmottaminen valmistumisvaiheessa on hankalaa. Profiilin kuuluu muuttua ja osaamista kannattaa sanoittaa sitä mukaan, kun sitä kertyy (Helokangas 2020).

Työkaluja menestymiseen

Yritys-Hunter-hankkeessa (LAB 2023) etsittiin tapaa tukea opiskelijoita verkostoitumiseen ja osaamisen sanoittamiseen liittyvissä haasteissa. Hankkeessa kartoitettiin tuen tarvetta opiskelijoiden ja alumnien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Tuloksena päädyttiin rakentamaan Verkostopohja, työkalu verkoston hallinnan tueksi ja ajankohtaisen osaamiskuvauksen ylläpitämiseen.

Verkostopohja herättelee opiskelijoiden ajatuksia verkostoitumiseen ja osaamisen sanoittamiseen liittyen ja motivoi panostamaan yritysten kanssa syntyviin kontakteihin. Verkostopohjaan on linkattu hankkeessa teetetty animaatiovideo (Linkki 1), joka johdattelee aiheeseen ja kannustaa työkalun hyödyntämiseen.

Videon voit katsoa täältä. (Linkki 1)

Videon lisäksi Verkostopohja sisältää osion, jossa opiskelija voi reaaliajassa sanoittaa omaa osaamistaan sekä reflektoida opittuja asioita. Kontaktikortteihin opiskelija voi kirjata ylös kaikki opintojen aikana syntyneet ja olemassa olevat kontaktit. Parhaimmillaan työkalu voi vahvistaa opiskelijoiden ammatillista itsevarmuutta ja helpottaa työhakemusten laatimista sekä työpaikkojen hakua.

Kuva 1. Kuvakaappaus Verkostopohjasta. Se on PowerPoint-tiedosto, jota opiskelijat voivat itse täydentää opintojensa edetessä. (Kuva: Daria Benabad)

Ura: kysymyksiä ja vastauksia

Verkostopohja esiteltiin ensimmäisen kerran opiskelijoille 29.5.2023 Opiskelijakunta KOE:n Instagram-tarinoissa. Yritys-Hunter järjesti opiskelijoille päivän, jolloin oli mahdollista kysyä kysymyksiä uraan, opintoihin, työllistymiseen, verkostoitumiseen, osaamisen sanoittamiseen ja valmistautumiseen liittyen. Kysymyksiin oli vastaamassa LAB-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntija Elina Ruokoski, jolla on pitkä kokemus uraohjaamisesta. Opiskelijoilta tuli hyviä kysymyksiä, ja tarinoilla saavutettiin suuri yleisö.

Kirjoittaja 

Daria Benabad, projektisuunnittelija, työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa Liiketoiminta-yksikössä Yritys-Hunter-hankkeessa.

Lähteet

Helokangas, A. 2020. Miksi oman osaamisen sanoittaminen on niin vaikeaa? Näin pääset alkuun. Osuuspankki. Viitattu 8.6.2023. Saatavissa https://www.op-media.fi/puheenvuorot/puhetta-tyoelamasta/miksi-oman-osaamisen-sanoittaminen-on-niin-vaikeaa/

LAB. 2023. Yritys-Hunter. Hanke. Viitattu 19.6.2023. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/yritys-hunter

Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry. 2021. Haasteena oman osaamisen tunnistaminen? Viitattu 19.6.2023. Saatavissa https://taku.fi/oman-osaamisen-tunnistaminen/

Linkit

Linkki 1. LAB. 2023. Yritys-Hunter – Verkostoituminen. Video. Viitattu 20.6.2023. Saatavissa https://www.youtube.com/watch?v=uq8C4ZO3fC4