Työsuhteessa hankittu osaaminen hoitotyön opinnoissa – opinnollistaminen kesän 2025 aikana

Sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksiin hakeneiden määrän lasku on viime vuosina lisännyt painetta löytää uusia ratkaisuja alan työvoimapulaan. Yksi keskeinen toimintamalli on opinnollistaminen, jossa opiskelija hankkii tutkinnon edellyttämää osaamista työsuhteessa. Lahden kampuksella noin 100 hoitotyön opiskelijaa opinnollisti kesätyöjaksonsa kesällä 2025.

Sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksiin hakeneiden määrät ovat laskeneet viime vuosina merkittävästi. Valtakunnallisesti hakijamäärät ovat laskeneet noin kolmanneksen (Opetushallinnon tilastopalvelu, 2024). Tämä kehitys on herättänyt huolta alan tulevaisuuden työvoimasta. Työelämän ja koulutusorganisaatioiden yhteistyötä on tiivistetty, jotta tilanteeseen voitaisiin vastata paremmin.

Kangassalo (2024) tuo esille, että erilaiset joustavat toimintamallit, kuten opinnollistaminen, voivat tukea hoitotyön työvoiman saatavuutta (Kangassalo, 2024). Tiainen (2024) puolestaan nostaa esiin opintojen keskeyttämisen huolestuttavan kasvun: opiskelijat keskeyttävät opintojaan muun muassa tuen ja ohjauksen puutteen sekä oppimismahdollisuuksien rajallisuuden vuoksi (Tiainen, 2024). Joustaville opiskelutavoille on siis selvä tarve tilanteessa, jossa hakijamäärät vähenevät ja keskeyttämisten määrä kasvaa.

Hoitaja puhdistaa sormenpäätä pistoa varten.
Kuva 1. Opinnollistamisella opiskelija hankkii tutkinnon edellyttämää osaamista työsuhteessa. (elbaartoo 2017)

Opinnollistamisen periaatteet

LAB-ammattikorkeakoulu tarjoaa sairaanhoitajakoulutuksessa mahdollisuuden suorittaa tutkinnon edellyttämää osaamista työsuhteessa. Opinnollistaminen tarkoittaa osaamisen hankkimista esimerkiksi kesätöiden tai määräaikaisen työsuhteen aikana, jolloin työtehtävät ja oppimistavoitteet sovitetaan yhteen. (LAB, 2025). Prosessiin kuuluu osaamisen tunnistaminen, tavoitteiden asettaminen sekä ohjaajan ja oppilaitoksen arviointi.

Opinnollistaminen tarjoaa opiskelijalle monipuolista ja opiskelijalähtöistä oppimista sekä mielekkään tavan yhdistää työelämä ja opinnot. (Kangassalo, 2024). Menetelmä kuitenkin edellyttää tarkkaa suunnittelua ja lainsäädännön huomioimista, jotta opiskelijan ammatillinen kasvu ja potilasturvallisuus varmistetaan. Saumaton ja suunnitelmallinen yhteistyö opiskelijan, työyksikön ja koulutusorganisaation välillä tulee olla varmistettu. (Ivanoff-Lahtela & Sillanpää, 2020).

Kesä 2025 Lahden kampuksella

Kesällä 2025 Lahden kampuksella noin 100 hoitotyön opiskelijaa suoritti työharjoittelunsa opinnollistamalla. Opinnollistaminen näyttäytyi opiskelijoille suosittuna, positiivisena ja joustavana tapana hankkia osaamista.

Opiskelijoiden kokemusten mukaan opinnollistaminen vaatii enemmän itsenäisyyttä ja aktiivisuutta kuin perinteinen harjoittelu. Jo prosessin alkuvaiheessa opiskelijoiden tuli reflektoida omaa osaamistaan ja määritellä ne osaamisalueet, joissa he halusivat kehittyä. Tämä itsereflektio koettiin keskeiseksi osaksi oppimisprosessia.

Kesän opinnollistamiset sujuivat kokonaisuutena hyvin. Lähes kaikki opiskelijat suorittivat harjoittelun hyväksytysti, ja heidän ammatillinen osaamisensa vahvistui erityisesti kliinisissä taidoissa, vuorovaikutuksessa sekä ajanhallinnassa. Osa opiskelijoista koki jakson kuitenkin kuormittavana, mikä liittyi työn ja oppimisen yhdistämisen vaatimuksiin. Työelämän kiire vaikutti ajoittain myös ohjauksen toteutumiseen, mutta kokonaisuutena kesä arvioitiin onnistuneeksi ja tavoitteet saavutettiin hyvin.

Kesän 2025 kokemukset osoittavat, että opinnollistaminen tarjoaa merkittävän mahdollisuuden yhdistää työnteko ja opintojen eteneminen. Vaikka osa opiskelijoista koki prosessin kuormittavana, suurin osa hyötyi siitä huomattavasti ja saavutti asetetut tavoitteet.

Opinnollistaminen on vahvistanut asemaansa LAB:n sairaanhoitajakoulutuksessa osana joustavia opintopolkuja. Se voi toimia ratkaisuna sekä opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin että työelämän muuttuviin haasteisiin. Jatkossa on tärkeää varmistaa ohjauksen laatu, niin työyhteisössä kuin koulutusorganisaatiossa, sekä turvata työyhteisöjen resurssit. Näin opinnollistamisesta voidaan tehdä kestävä ja vaikuttava osa sairaanhoitajakoulutusta.

Kirjoittaja

Fanny Kilpinen toimii hoitotyön lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa hyvinvointiyksikössä, ja ohjasi Lahden kampuksen kesän opinnollistamiset.

Lähteet

elbaartoo. 2017. Terveys, arviointi, sairaanhoitaja. Pixabay. Viitattu 2.10.2025. Saatavissa Terveys Arviointi – Ilmainen valokuva Pixabayssa

Ivanoff-Lahtela, P. & Sillanpää, H. 2020. Opinnollistaminen- mahdollisuus ammattitaitoa kehittävään harjoitteluun. LAB-Focus. Viitattu 18.9.2025. Saatavissa Opinnollistaminen- mahdollisuus ammattitaitoa kehittävään harjoitteluun – LAB Focus

Kangassalo, T. 2024. Opinnollistaminen uudistaa oppimisen toimintatapoja sairaanhoitajakoulutuksessa. LAB-Focus. Viitattu 18.9.2025. Saatavissa Opinnollistaminen uudistaa oppimisen toimintatapoja sairaanhoitajakoulutuksessa – LAB Focus

LAB. 2024. Sosiaali- ja terveysalan AHOT ja opinnollistaminen. Viitattu 18.9.2025. Saatavissa https://elab.lab.fi/fi/opintojen-suorittaminen/opintojen-suunnittelu/ahot-aikaisemmin-hankittu-osaaminen/sosiaali-ja

Opetushallitus. 2024. Tilastotietoa koulutukseen hakemisesta. Vipunen – Opetushallinnon tilastopalvelu. https://www.oph.fi/fi/tilastot/tilastotietoa-koulutukseen-hakemisesta

Tiainen, I. 2024. Miksi opiskelijat jättävät hoitoalan opinnot? LAB-Focus. Viitattu 18.9.2025. Saatavissa Miksi opiskelijat jättävät hoitoalan opinnot? – LAB Focus