Vesi palveluna

Vesi, tuo elämän eliksiiri, on meille suomalaisille toisinaan itsestäänselvyys. Vesi voi olla myös palvelu. Juomakelpoinen vesi tulee meille putkia pitkin kotiin ja poistuu käytettynä yhtä vaivattomasti omille teilleen. Kaikkialla hanavesi ei ole yhtä hyvää kuin Lahdessa, joten veden juomisen edistämiseksi on kehitetty palveluja.

Monelle tulee Pepsistä ensimmäisenä mieleen yhtiö, joka myy kolajuomia. Pepsi on kuitenkin myös paljon muuta. Sen lonkerot ulottuvat pikaruokaravintoloihin ja se on myös merkittävä veden juonnin edistäjä. Ihmisen olisi hyvä saada päivässä vettä noin 1–1,5 litraa (Terveyskirjasto 2024), mutta harvalta tuon tavoitteen saavuttaminen onnistuu kuin vettä vain.

[Alt-teksti: vesipisaroita lasin pinnalla.]
Kuva 1. Vesi vanhin voitehista. (ChristopherPluta 2014)

Sovelluksella tietoa omasta vedenjuonnista

Myös Pepsi on tunnistanut tämän haasteen. Se on pyrkinyt etsimään ratkaisuja siihen, miten ihmisiä voisi auttaa vedenjuonnissa. Pepsi hankki itselleen SodaStream-yrityksen, joka valmistaa Suomessakin myynnissä olevia kotitalouksien hiilihapotuslaitteita. Pepsi on luonut hiilihapotuslaitteiden ympärille järjestelmän, joka antaa ihmisille mahdollisuuden asettaa omat tavoitteensa veden juomiselle: sovelluksella on mahdollista omien tavoitteiden saavuttamisen seuraaminen. Sovellus toimii yhdessä hiilihapotuslaitteen kanssa, jolla voi säätää juuri itselle sopivan veden lämpötilan, hiilihappotason ja maun voimakkuuden. Näin on helpompi seurata sitä, millaista vettä juo mieluiten, ja juomansa veden laatua muokkaamalla pääsee lähemmäs omia tavoitteitaan. (Morgan 2021.)

Moni saattaa pitää yllä kuvattua palvelua täytenä turhakkeena. Se on kuitenkin oiva osoitus, että itsestään selvinä pidettäviä asioita voidaan jalostaa pidemmälle. Veden kaupallistamisesta on hyviä esimerkkejä Suomessakin. Launeen veden laatu on legendaarisessa maineessa ainakin Salpausselän kupeessa (Veirto 2012). Salpausselän vettä on viety maailmalle sekä esihistoriallisena tuotteena (Vellamo 2021) että bulkimpana tuotteena (H2O4U 2024), mutta molemmilla kerroilla laatu on ollut keskeinen tuotteen ominaisuus. Paremman puutteessa voidaan jaella myös pintavettä sitä tarvitseville (HSY 2024). Veden osalta kansainvälinen kauppa on ollut yksisuuntaista. Tuontitavaraksi vesi ei ole oikein Lahden alueella toiminut (Lahola 2017).

Raaka-aineista kaupallisia menestystuotteita

Yksinkertaisistakin hyödykkeistä on mahdollista jalostaa pidemmälle vietyjä lopputuotteita. Raaka-aineen arvoa ei kannata väheksyä tai ajatella, että jalostustyö on saatu vietyä päätökseensä. Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen voi avata mahdollisuuksia kaupalliselle toiminnalle. Tämä vaatii kekseliästä kaupallistamista.

LAB-ammattikorkeakoulu tähtää yritysten kasvun ja kaupallistamisen tukemiseen (LAB 2024). Pyrimme löytämään alueen toimijoille, joiden avulla liiketoimintaa voidaan kehittää pitkäjänteisesti. Sillä tavoin hyvien ideoiden arvo voidaan ottaa hyötykäyttöön eivätkä ne pääse valumaan viemäriin kuin vesi hanhen selästä.

Kirjoittaja

Sami Heikkinen, FM, KTM, on lehtori LAB-ammattikorkeakoulussa ja yrittää juoda riittävästi vettä.

Lähteet

ChistopherPluta. 2014. Pinta, sade, tippaa, sadepisarat. Pixabay. Viitattu 24.5.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/pinta-sade-tippaa-sadepisarat-455120/

H2O4U. 2024. Our vision. H2O4U. Viitattu 24.5.2024. Saatavissa https://www.h2o4u.fi/

HSY. 2024. Pääkaupunkiseudun Vesi ja Päijännetunneli. Helsingin seudun ympäristöpalvelut. Viitattu 24.5.2024. Saatavissa https://www.hsy.fi/vesi-ja-viemarit/paakaupunkiseudun-vesi-oy/

LAB. 2024. We enable responsible growth – LAB strategia 2030. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 24.5.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/info/tietoa-meista/strategia

Lahola, M. 2017. Lahden MM-kisojen virallinen vesi tulee – Englannista. Etelä-Suomen Sanomat. Viitattu 24.5.2024. Saatavissa https://www.ess.fi/paikalliset/719264

Morgan, M. 2021. How to deliver b2b cx in a post-covid world. Blake Morgan. Viitattu 24.5.2024 Saatavissa https://www.blakemichellemorgan.com/podcast/how-to-deliver-b2b-cx-in-a-post-covid-world/

Terveyskirjasto. 2024. Terveyttä edistävä ruokavalio. Terveyskirjasto. Viitattu 24.5.2024. Saatavissa https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00935

Veirto, T. 2012. Launeen lähde lähivuosina käyttöön. Yle. Viitattu 24.5.2024 Saatavissa https://yle.fi/a/3-6242108

Vellamo. 2021. Story. Vellamo. Viitattu 24.5.2024 Saatavissa https://vellamo.com/story/