Asiakas- ja potilasturvallisuudesta julkaistiin kaikille avoin digikoulutus

”Tervetuloa lennolle”, aloitti Arto Helovuo luentonsa Vaasan Asiakas- ja potilasturvallisuuspäivillä 7.9.2023. Helovuo on ammatiltaan pilotti ja toimii Finnairin laatu- ja turvallisuuspäällikkönä. Lentokoneen penkkiin istuudumme tietoisina, että kaikki on systemaattista tarkistettu ja hoidettu, koska kyse on korkean riskin alasta. Entä, jos saisit tietää, että tällä kertaa lähdetään vähän huolettomammin lennolle ja että lentohenkilökunta on tarkistanut asiat oman muistinsa varaisesti, kuka mitenkin. Ajattelisitko, että voin kuolla, jos lentokone tippuu alas? Poistuisitko lentokoneesta?

Onko muita korkean riskin aloja olemassa? Kuuluuko terveydenhuolto niihin? Onko toiminnan turvallisuus tärkeää terveydenhuollossa? Luultavasti vastasit edeltäviin kysymyksiin kyllä. Mitä on sitten tehtävissä terveydenhuollon toimintojen turvallisuuden edistämiseksi?

Miten saavuttaa hyvä turvallisuuskulttuuri ja turvalliset toimintamallit?

Sosiaali- ja terveysalalla tulee käyttää myös tiettyjä turvallisuuden työkaluja ja -menetelmiä. Ne eivät kuitenkaan istu käytäntöön sattumalta, vahingossa, vaan vaativat systemaattista kouluttamista ja johtamista. Käytäntöön istuttamista. Mutta miten sitten kouluttaa turvallisuuteen ja turvallisuutta edistävään kulttuuriin? Mitä eväitä annamme matkaan ammattiin opiskeleville ja miten koulutamme jo alalla olevia ammattilaisia?

Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutuksen tulee sisältyä jokaiseen sosiaali- ja terveydenhuollon peruskoulutukseen sekä sisällyttää täydennys- ja erikoistumiskoulutuksiin (STM 2022). PEDA-Safety -hankkeessa (LAB 2023a) kehitetty asiakas- ja potilasturvallisuus koulutuskokonaisuus on valtakunnan tasolla ainoa kaikille avoinna oleva koulutuskokonaisuus, joka on suoritettavissa aikaan ja paikkaan sitomatta. (SPTY 2023.)

Koulutus soveltuu niin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille kuin opiskelijoille. Koulutuskokonaisuuden läpikäyminen vie aikaa noin 4 tuntia; kokonaisuus on tarkoitus opiskella pienissä osissa. Koulutusalusta Mooc muistaa mihin kohtaan koulutusta jäit, kun seuraavalla kerralla jatkat koulutusmateriaalin läpikäyntiä. Osioiden kesto on 15–40 minuuttia. Kokonaisuus sisältää animaatioita, asiantuntijahaastatteluja ja A4-kokoisia tulostettavia infograafeja. Koulutuksen käymisestä saa todistuksen.

Systeeminäkökulman ymmärtäminen keskeistä

Asiantuntijoiden tarkastama koulutuskokonaisuus on rakennettu alla kuvatun koulutusmallin mukaisesti (kuva 1). Koulutusmalli on luotu Bennerin noviisista expertiksi- ja Bloomin taksonomia -periaattein, joissa aiheen osaaminen kasvaa koulutuksen edetessä. Ensin opiskellaan perusasioita ja lopussa käydään läpi, miten vaaratapahtumista voidaan oppia. Koulutuskokonaisuuteen on mahdollista sitoa esimerkiksi YAMK- tai täydennyskoulutuksessa kehittämistehtäviä, joiden kautta voidaan saavuttaa vaadittava koulutuksen EQF 7 -taso.

Koulutuskokonaisuuden keskeisimmiksi asioiksi voidaan nostaa systeeminäkökulman ymmärtäminen turvallisuuskulttuurin kehittämisen pohjana ja ennakoiva riskienhallinta systemaattisena toimintana.

[Alt-teksti: kaavio, jossa edetään portaalta toiselle, alimpana tunnistaja, sitten löytäjä, soveltaja, arvioija ja ylinnä kehittäjä.]
Kuva 1. Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamisen kehittymisen malli. (Kuva: Heidi Lettojärvi & Miia Tyrisevä-Ryösö)

Koulutuskokonaisuus on tuotettu LAB-ammattikorkeakoulun ESR-rahoitteisessa hankkeessa.  Hankkeen esittelyvideo käy läpi koulutuksen sisältöä, ja pilotointiin osallistuneen organisaation potilasturvallisuuskoordinaattori kertoo kokemuksia koulutuskokonaisuudesta.

Linkki esittelyvideoon. (Linkki 1)

Kirjoittajat

Heidi Lettojärvi toimii lehtorina hyvinvointiyksikössä LAB-ammattikorkeakoulussa, Lahden kampuksella, ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja AMK ja terveystieteiden maisteri. Hän toimi PEDA-Safety -hankkeessa asiantuntijana.

Miia Tyrisevä-Ryösö toimii lehtorina hyvinvointiyksikössä LAB-ammattikorkeakoulussa, Lappeenrannan kampuksella, ja on koulutukseltaan sisätauti-kirurginen sairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri. Hän toimi PEDA-Safety -hankkeessa hankepäällikkönä.

Lähteet

LAB. 2023a. PEDA-Safety. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 15.12.2023. SAatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/peda-safety

SPTY. 2023. PEDA-Safety asiakas- ja potilasturva. Suomen potilasturvallisuusyhdistys. Viitattu 15.12.2023. Saatavissa https://www.spty.fi/uutiset/peda-safety-asiakas-ja-potilasturva/

STM. 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022‒2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.

Linkit

Linkki 1. LAB. 2023b. PEDA-Safety koulutuskokonaisuuden mainos- ja esittelyvideo. LAB Studio. Viitattu 15.2.2023. Saatavissa https://www.youtube.com/watch?v=Nc4lqWmDmD4