Digitaalisen maailman rooli yritysten näkyvyyden tehostamisessa verkossa ja sosiaalisessa mediassa on merkittävä. Tekoälyn käyttö verkkosivujen suunnittelussa ja näkyvyyden optimoinnissa tuo uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan parantamiseen. Lisäksi eri sosiaalisen median kanavat tarjoavat yrityksille välineitä kasvattaa online-läsnäoloaan ja saavuttaa laajempaa asiakaskuntaa. Integroimalla nämä digitaaliset näkökulmat osaksi strategista suunnittelua yritykset voivat vahvistaa asemaansa kilpailluilla digitaalisilla markkinoilla. (Sorjonen 2023.)
Lahdessa järjestettiin lokakuussa 2023 tapahtuma, jonka aiheena oli yrityksen näkyvyyden parantaminen verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Tilaisuus keräsi täyden salin yritysten edustajia ja opiskelijoita kuulemaan asiantuntijapuheenvuoroja ja vinkkejä verkkonäkyvyyden kehittämisestä. Tarve tapahtumalle nousi LAB-ammattikorkeakoulun digitaalisen innovaatiokeskittymän rakentamisen yhteydessä esille nousseista aiheista, jotka ovat alueen yrityksille ajankohtaisia.
Järjestäjänä toimivat DIH 2.0 -projektit, joissa rakennetaan Päijät-Hämeen ja Etelä-Karjalan alueille digitaalista innovaatiokeskittymää. Sen ympärille rakentuvat palvelut tekevät digitaaliset ratkaisut ja työkalut saavutettavammiksi pk-yrittäjille. (LAB 2023.) Tapahtuman sisältö tarjosi palautteiden perusteella arvokasta sisältöä yrityksille, jotka tavoittelevat parempaa näkyvyyttä digitaalisessa maailmassa.
Tekoälyn hyödyntäminen kiinnosti yrityksiä
Ohjelman keskiössä olivat verkkonäkyvyys, verkkosivut ja sosiaalinen media yrityksen strategisena osana. Tapahtumassa kuultiin asiantuntijapuheenvuoroja LAB-ammattikorkeakoulusta sekä Labtic-digimarkkinointitoimiston opiskelijoilta, Timanttimedialta ja Avidly Oy:ltä.
Esitykset tarjosivat syvällisen katsauksen verkkosivunäkyvyyteen ja tekoälyn potentiaaliin verkkosivujen suunnittelussa sekä yrityksen näkyvyyden tehostamiseen verkossa. Osallistujat saivat myös kuvan sosiaalisen median nykytilasta ja käytännön vinkkejä siitä, kuinka yritykset voivat kasvattaa liiketoimintaansa eri sosiaalisen median kanavien avulla.
Tapahtumassa kiitettiin erityisesti lukuisia käytännönläheisiä esimerkkejä verkkonäkyvyyden parantamiseksi sekä etenkin tekoälyn hyödyntämiseksi. Myös LAB-ammattikorkeakoulun palvelut sekä opiskelijayhteistyön mahdollisuudet kiinnostivat mukana olleita yrityksiä.
Tapahtuma huipentui keskusteluun ja kommentointiin, jossa käytiin aktiivista vuoropuhelua etenkin päivänpolttavasta aiheesta: tekoälyn hyödyistä ja haasteista käyttäjille. Osallistujilla oli myös mahdollisuus tutustua LAB UX Centerin katseenseurantalaitteisiin, joilla voi seurata käyttäjän katseen kohdistumista ja kulkemista esimerkiksi yrityksen verkkosivuilla.
DIH 2.0 -hankkeet järjestivät lokakuussa vastaavan tilaisuuden myös Etelä-Karjalassa. Tapahtumasarja saa jatkoa marraskuussa, jolloin aiheina kahden maakunnan tapahtumissa ovat verkkokaupan kehittämiseen liittyvät teemat.
Kirjoittaja
Ninni Andelin toimii LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana DIH 2.0 Päijät-Häme -hankkeessa.
Lähteet
LAB. 2023. DIH 2.0 Päijät-Häme. Hanke. Viitattu 11.10.2023. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/dih-20-paijat-hame
Sorjonen, J. 2023. Avidly Oy. Kasvata liiketoimintaasi sosiaalisen median kanavissa. Esitys tapahtumassa Verkon kuningas vai verkonpaino? Lahti 10.10.2023.