Tiedon hankinta kuuluu oleellisesti opiskelijan oppimiseen. LABin tuutorit ovat havainneet, että hyvät tiedonhankintataidot ovat avain opiskelumenestykseen ja asiantuntijuuden kasvuun. Lapin avoimen yliopiston kuusi opiskelijaa syventyivät LUT-tiedekirjaston tarjoamaan tiedonhankintapalveluun LAB Primoon ja tekivät palvelumuotoillen pienimuotoisen kehittämishankkeen.
Kehitetään palvelumuotoillen
Palvelumuotoilun prosessi perustuu tuplatimantti-malliin (Design Council 2022). Prosessi käynnistyy palveluun liittyvän haasteen tunnistamisella, jonka jälkeen seuraa kehittämisen kaksi päävaihetta (kuva 1). Ensimmäisessä vaiheessa selvitetään palvelun nykytilaa, tutkitaan palvelujen käyttäjien toiveita ja tarpeita sekä palveluun liittyviä kipupisteitä. Kerätty tieto kiteytetään esimerkiksi käyttäjäprofiileiksi. Ne toimivat vaiheessa kaksi palvelukonseptoinnin sekä erilaisten kokeilujen pohjana. Lopuksi käyttäjien kanssa pilotoitu uusi palvelumalli istutetaan palvelujärjestelmään. (Koivisto ym. 2020, 42–47.)
Yamk-opiskelija Seija Selviytyjä tiedon hankkijana
Keräsimme tietoa Hyvinvointi-yksikön yamk-opiskelijoiden kokemuksista LAB Primo -tiedonhankintaportaalista. Lisäksi haastattelimme kahta tuutoria, benchmarkkasimme, mysteryshoppasimme ja haastattelimme tietoasiantuntijaa. Kuvassa 2 ilmenevät käytetyt menetelmät ja havaintojen määrät.
Kerätystä aineistosta tunnistimme kolme erilaista käyttäjäprofiilia. Nimesimme profiilit Sanna Superosaajaksi, Seija Selviytyjäksi ja Katri Kamppailijaksi.
Seija Selviytyjä edustaa suurinta osaa opiskelijoita ja siksi valitsimme hänen palvelunsa kehittämisen kohteeksi. Seija Selviytyjää voi kuvata näin: hän menee LAB Primoon hakemaan tietoa, mutta tiedon tekninen toteuttaminen tuottaa haastetta. Tiedonhaun vaikeudet liittyvät asiasanojen ja hakufraasien muodostamiseen, haun rajauksiin sekä löydetyn tiedon hyödynnettävyyden arviointiin. Myös englanninkielisen tieteellisen tekstin ymmärtäminen on vaikeaa.
Ratkaisuehdotukset palvelun parantamiseksi
Ideoimme kolme toimenpidettä, joiden avulla parannetaan opiskelijoiden tiedonhankintaosaamista. Ensimmäinen palvelukonsepti parantaa tuutoreiden ja tietoasiantuntijoiden välistä yhteistyötä. Toisessa konseptissa opiskelijoille luodaan tiedonhankintaosaamisen testi. Kolmas ehdotus on tiedonhankinnan rautalankamalli (kuva 3), joka auttaa opiskelijaa hakemaan tietoa systemaattisella tavalla.
Oppimistehtävä johti LABissa konkreettiseen kehittämiseen. LUT-kirjastopalvelut rakentavat kevään 2022 aikana tiedonhankintaoppimisympäristön Moodleen. Uutta palvelumallia pilotoidaan syksyllä, ja se otetaan käyttöön keväällä 2023.
Tarja Korpela on LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointi-yksikön lehtori ja Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksen koordinaattori. Lisäksi hän on asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulun Custom Experience Platform -kasvualustalla.
Lähteet
Design Council. 2022. What is the framework for innovation? Design Council’s evolved Double Diamond. Viitattu 5.4.2022. Saatavissa https://www.designcouncil.org.uk/news-opinion/what-framework-innovation-design-councils-evolved-double-diamond
Koivisto, M. Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2020. Palvelumuotoilun bisneskirja. 3.painos. Liettua: BALTO print.
Korpela, T. & Kaukovuo-Nykänen, P. 2022. Tiedonhankinnan rautalankamalli. Palvelumuotoiluprosessin johtaminen. Palvelumuotoilun perusopinnot 2021–2022. Lapin avoin yliopisto.