Työt ovat siirtyneet monessa työpaikassa virtuaaliseen toimintaympäristöön ja lähitoimistolta etäkonttoreille. Virtuaalisessa ympäristössä ollaan uudenlaisessa tilanteessa monessa työpaikassa, kun työyhteisö ei kokoonnukaan yhteisessä kahvihuoneessa tai toimiston kokoustiloissa. Yhteisöllisyys voi kärsiä, jos osallisuuteen ei työyhteisössä panosteta.
Terhi Pousi (2021) tutki LAB-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojen opinnäytetyönään kohdeorganisaatiossa, miten toimihenkilöiden työhyvinvointia voidaan tukea etäjohtamisen keinoin. Tutkimuksessa tuli esille, kuinka etätyössä kaivataan yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta, mutta osallisuus yhteisissä virtuaalitilanteissa ei kuitenkaan ole koettu riittäväksi.
Osallistetaanko vai osallistutaanko?
Osallisuuden määritelmään kuuluu liittyminen tai kuuluminen johonkin, yhteisyys sekä mukaan ottaminen. Osallisuudella voidaan vaikuttaa ja se on myös demokraattinen tapa toimia. Osallisuudessa olennaista on, että sitä johdetaan ja organisoidaan. (Isola ym. 2017, 3.)
Osallisuutta tulee johtaa
Miten sitten osallisuutta tulisi johtaa? Osallisuutta voi johtaa huomioimalla yhteisössä toimivat yksilöt, heidän mielipiteensä, arvonsa sekä taustansa ja tuomalla heidät yhteen. Ihminen on psyykkinen ja henkinen kokonaisuus, jolle liittyminen johonkin ryhmään on perustarve. Ryhmään kuuluminen edellyttää tasavertaisuutta ja huomioon ottamista, joka edistää oppimista ja itsensä toteuttamista. Johtajan tulisikin osata erilaisia menetelmiä, joilla työyhteisöä voidaan hallita. Menetelmissä korostuu osallistuminen, keskustelevuus ja esittävyys. Käytännössä nämä voivat tarkoittaa, miten ryhmässä esiinnytään, viestitään ja ollaan vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. (Salonen 2020 107, 110−111.)
Kirjoittajat
Terhi Pousi valmistuu syyskuussa 2021 LAB-ammattikorkeakoulusta liiketalouden alan (YAMK) uudistuva johtaminen -koulutuksesta.
Ritva Kinnunen , KTT, työskentelee yliopettajana LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä.
Lähteet
Hannonen, E. & Leinonen, R. 2015. Työyhteisöjen osallistaminen moninaisuusosaamisen kehittämisessä. Teoksessa Punta-Saastamoinen, M.-L. (toim.) Moninaisuusosaamisen johtaminen – Voimavara työyhteisöjen kehittämisessä. Julkaisusarja 14 B. Kajaanin Ammattikorkeakoulu.
Isola A-M., Kaartinen H., Leeman L., Lääperi R., Schneider T., Valtari S. & Keto-Tokoi A. 2017. Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. [Viitattu 6.9.2021]. Saatavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135356/URN_ISBN_978-952-302-917-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pousi, T. 2021. Työhyvinvoinnin tukeminen etäjohtamisen avulla. LAB-ammattikorkeakoulu. [Viitattu 20.9.2021] Saatavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717521
Salonen K. 2020. Osallisuuden johtaminen työyhteisöissä. Teoksessa Myllymäki P., Timonen-Kallio E. & Kinos S. Asennetta ja menetelmiä osallisuuden edistämiseen eri toimintaympäristöissä. Turun ammattikorkeakoulu.
Kuvat
Kuva 1. Pxhere 2017. Laptop, computer, notebook, work. [Viitattu 6.9.2021]. Saatavissa: https://pxhere.com/en/photo/1187090