Digitalisaatio, nopeat muutokset, vanhentuva informaatio ja jatkuva työelämän muutos asettavat työntekijöille jatkuvia kehitystarpeita. Siirrettävät kompetenssit eli ”transferable competencies”, joita kutsutaan myös geneerisiksi tai työelämätaidoiksi, ovat yleismaailmallisia ajasta ja paikasta riippumattomia taitoja. Niiden ajatellaan olevan työntekijän pääomaa, jonka hän vie mukanaan siirtyessä työpaikasta toiseen. Kompetenssit sisältävät johtamistaitoja, ajan hallintaa, tehokasta viestintää ja vuorovaikutusta sekä tutkimusta ja analysointia. (Kolot ym. 2022).
Chase ym. (2020) määrittelevät siirrettävät kompetenssit taidoiksi, jotka lisäävät työntekijän työllistymismahdollisuuksia, urakehitystä sekä tuovat esiin kognitiivisia taitoja ja tunneosaamista. Yksi tärkeimmistä työntekijän työelämätaidoista on johtaminen eli leadership, mikä tarkoittaa kollegojen kannustamista ja heidän unelmiensa mahdollistamista. Yhteistyö, collaboration, tarkoittaa tiimityötaitoja, jotka mahdollistavat oppimisen ja tiedon jaon kollegoiden kanssa. Itseluottamus – confidence – merkitsee aitoa kommunikaatiota. Työntekijän perusosaamista ovat myös ongelmanratkaisukyvyt, problem solving, sekä coping with challenges, joilla tarkoitetaan vastuullisuutta ja kykyä ratkaista työssä esiin tulevia ongelmakohtia.
Nykäsen ja Tynjälän mukaan (2012) työelämätaidot voidaan luokitella akateemiseen tiedonmuodostukseen ja tieteelliseen ajatteluun liittyviin taitoihin, tiedon integraation taitoihin, sosiaalisiin ja viestintätaitoihin sekä itsesäätely- ja johtamis- ja verkostotaitoihin.
Akateemisilla taidoilla tarkoitetaan perusteorioiden, käsitteiden ja tiedontuottamisen tradition omaksumista. Tiedon integraation taidoilla tarkoitetaan teoreettisen ja käytännöllisen tiedon yhdistämisen taitoa. Sosiaaliset ja viestintätaidot ovat laaja työelämätaitojen kokonaisuus, jonka voi tiivistää erityisesti yhteistyössä toimimiseen. Itsesäätelytaidoilla tarkoitetaan itsereflektiotaitoja ja kykyä oppia palautteesta. Johtamis- ja verkostoitumistaidot ovat työyhteisön jäsenenä toimimista, työssä jaksamista, työmotivaatiota sekä työn ja henkilökohtaisen elämän yhteensovittamista.
Plan B -hankkeessa kehitetään työelämätaitoja
LAB-ammattikorkeakoulu on mukana toteuttamassa Plan B-hanketta, jossa tavoitteena on edistää heikkoon työmarkkinatilanteeseen joutuneiden 18–29-vuotiaiden sekä yli 55-vuotiaiden miesten työllistymismahdollisuuksia tai opiskelujen aloittamista. Kohderyhmään kuuluvat Etelä-Karjalan pohjoisten kuntien miehet, joiden työllisyystilanne on romahtanut alueen turvetuotannon supistumisen myötä. Hankkeen tavoitteena on valmentaa kohderyhmään kuuluvia henkilöitä työllistymismahdollisuuksien laajentamisessa ja vahvistamisessa. Työllistymismahdollisuuksien vahvistaminen tapahtuu esimerkiksi rakentamalla oppimisympäristöjä, missä kohderyhmään kuuluvilla on mahdollisuus tunnistaa aiempaa osaamistaan ja kiinnostuksen kohteitaan sekä vahvistaa työelämätaitoja ja digiosaamista. (LAB 2024.)
Kirjoittaja
Irina Tiainen työskentelee hoitotyön lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa ja asiantuntijana Plan B – kohti uusia mahdollisuuksia -hankkeessa.
Lähteet
Chase, A., Rao, S-A., Lakmala, P. & Varma-Nelson, P. 2020. Beyond content knowledge: transferable skills connected to experience as a peer-leader in a LPTL and long-term impacts. Viitattu 23.2.2024. Saatavissa https://link.springer.com/article/10.1186/s40594-020-00228-1
Kolot, A, Lopushniak, H, Kravchuk, O, Varis, I & Ryabokon, I. 2022. Transferable competencies of HR manager under global socio-economic changes. Problems and Perspectives in Management. 20 (1), 322–341. Viitattu 24.2.2024. Saatavissa https://www.businessperspectives.org/images/pdf/applications/publishing/templates/article/assets/16211/PPM_2022_01_Kolot.pdf
LAB. 2024. Plan B –kohti uusia mahdollisuuksia. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 16.2.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/planb
Mohamed_hassan. 2019. Hassan, M. Voi itse, motivaatio, kehitystä. Pixabay. Viitattu 16.2.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/voi-itse-motivaatio-kehityst%C3%A4-4505837/
Nykänen, N. & Tynjälä, P. 2012. Työelämätaitojen kehittäminen korkeakoulutuksessa. Aikuiskasvatus 1, 17–28. Viitattu 25.2.2024. Saatavissa file:///C:/Users/e762092/Downloads/93966-Artikkelin%20teksti-154544-1-10-20200508.pdf