Vastuullisuus verkkokaupan kilpailukeinona?

Postin juuri julkaiseman Suuri verkkokauppatutkimus 2021 -raportin mukaan yli puolet vastaajista uskoo, että yritykset, jotka miettivät toimintansa ympäristövaikutuksia, ovat tulevaisuuden menestyjiä. Ja jopa kolmannes vastaajista olisi tutkimuksen mukaan valmiita maksamaan lisää varmistaakseen kuljetuksen ympäristöystävällisyyden. (Posti 2021.)

Kuva 1. Onko vastuullisuus verkkokauppojen tulevaisuuden kilpailukeino? (RoadLight 2020)

Erilaiset alennus- ja sesonkikampanjat sekä ilmaiset toimitus- ja/tai palautuskulut ovat jo pitkään olleet tuttuja ja tunnettuja kilpailukeinoja verkkokauppa-alalla. Ovatko vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys tulevaisuuden kilpailukeinoja kotimaisessa verkkokaupassa, jonka kilpailu on kiristynyt entisestään korona-aikana? (Vilkas 2021.) Esittelen seuraavassa muutaman lähes kaikille toimijoille mahdollisen tavan ympäristöystävällisyyttä lisäävään verkkokauppatoimintaan.

Verkkokaupan ympäristökuormaa voi pienentää monin tavoin

  • Kuljetus. Vaikka verkkokauppa itsessään voi olla jopa ympäristöystävällisempi kuin ns. kivijalkakauppa, syntyy tuotteen kuljettamisesta asiakkaalle aina päästöjä. Tätä ympäristökuormaa voi pienentää valitsemalla vastuullisen kuljetusyrityksen ja suosimalla mahdollisuuksien mukaan keskitettyjä kuljetuksia. Kuljetuksen mahdollisen ympäristöystävällisyyden esiintuominen asiakkaalle jo ostovaiheessa voi itsessään jo toimia hyvänä kilpailukeinona.
  • Pakkaus. Toimitusta varten tuote tulee aina pakata asianmukaisesti. Pakkausmateriaaleissa kannattaa suosia kierrätettäviä materiaaleja, sillä Postinkin (2021) tutkimuksen mukaan jopa 44 prosenttia vastaajista suosii verkkokauppoja, jotka käyttävät kierrätettäviä pakkausmateriaaleja. Uudempana ilmiönä voisi mainita myös pantilliset palautettavat pakkaukset sekä vanhojen pakkauksien uudelleenkäytön. Nämä jälkimmäiset eivät välttämättä ole niitä tyylikkäimpiä ja harvoin yrityksen brändi-ilmeen mukaisia, mutta varsin ympäristöystävällisiä.
  • Tuotteen korvaus digitaalisella tuotteella. On totta, että tämä keino ei sovi kaikille tuotteille, sillä esimerkiksi digitaaliset villasukat eivät lämmitä yhtä hyvin kuin fyysiset sukat. Mutta jos tuote on mahdollista korvata digitaalisella tuotteella, sen tuottamisen ja toimittamisen ympäristökuorma pienenee merkittävästi. Yhtenä esimerkkinä vaikkapa fyysisten lahjakorttien korvaaminen digitaalisilla korteilla. Kirja- ja videotuotteissa tätä ilmiötä on voinut seurata jo jonkin aikaa, ja digitaalisten tuotteiden suosio on ollut varsin hyvä.
  • Vanhojen tuotteiden kierrätys. Mitä jos asiakas voisi palauttaa vanhan tuotteen takaisin kauppaan ja saisi vielä mahdollisesti taloudellista hyötyä tästä? Kivijalkakauppoihin on voinut palauttaa ja vuosia tiettyjen tuoteryhmien tuotteita, kuten akkuja ja paristoja. Jotkut kaupat ottavat myös esimerkiksi vanhoja tekstiilejä vastaan. Verkossa vastaavaa tekee omille tuotteilleen muun muassa Varusteleka. Asiakas saa lahjakortin palautettuaan vanhan, käytetyn tuotteen takaisin yritykselle valitsemallaan toimitustavalla (Varusteleka 2021). Ympäristövaikutusten lisäksi tämä todennäköisesti sitouttaa asiakasta entistä voimakkaammin myös yritykseen.

On mahdotonta sanoa, kuinka isoksi tekijäksi vastuullisuus verkkokauppakentässä tulee tulevaisuudessa muodostumaan, mutta mielestäni tämän hetken signaalit viittaavat vahvasti siihen, että asiaa ei kannata ohittaa huolettomalla olankohautuksella, vaan miettiä, voisiko oma verkkokauppa lisätä vastuullisuutta omassa toiminnassaan.

Kirjoittaja

Sampo Kokkonen toimii markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa sekä sivutoimisena verkkokauppiaana omassa yrityksessään.

Lähteet

Posti Group. 2021. Suuri Verkkokauppatutkimus 2021. [Viitattu 22.10.2021]. Saatavissa: https://www.posti.fi/fi/yrityksille/vinkit-ja-caset/verkkokauppa/suuri-verkkokauppatutkimus-lataus-artikkeli

Varusteleka. 2021. Kiertotalousjärjestelmä Kierto. [Viitattu 22.10.2021]. Saatavissa: https://www.varusteleka.fi/fi/page/kiertotalousjarjestelma-kierto/66083

Vilkas Group. 2021. Verkkokauppaindeksi. [Viitattu 22.10.2021]. Saatavissa: https://www.vilkas.fi/verkkokauppaindeksi

Kuvat

Kuva 1. RoadLight. 2020. Puu, kierrättää, kestävyyttä. Pixabay. [Viitattu 22.10.2021]. Saatavissa: https://pixabay.com/fi/illustrations/puu-kierr%c3%a4tt%c3%a4%c3%a4-kest%c3%a4vyytt%c3%a4-5591461/