Asiakassegmentointi ‒ avain syvempään ymmärrykseen ja tehokkaampaan palveluun

Asiakassegmentoinnissa yrityksen asiakkaat jaetaan ryhmiin samankaltaisen ominaisuuksien perusteella. Asiakassegmentoinnin hyödyntäminen onkin nykypäivänä yhä useamman yrityksen valitsema polku kohti menestystä. Se ei ainoastaan tarjoa syvällisempää ymmärrystä asiakkaiden tarpeista ja toiveista, vaan myös mahdollistaa räätälöidymmän ja tehokkaamman palveluiden sekä tuotteiden tarjoamisen.

Segmentoinnilla selkeyttä toimintamalleihin

Asiakassegmentoinnin korostetaan olevan tehokkaan markkinoinnin kulmakiviä, joka ohjaa toimintaa oikeaan suuntaan. Tämä on vain yksi monista näkökulmista segmentoinnin hyödyistä. Saarisen (2024) opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia hyötyjä asiakassegmentoinnilla olisi kohdeyritykselle sekä minkälaisilla segmentointiperusteilla asiakassegmentointi voitaisiin toteuttaa toimeksiantajalle. Opinnäytetyön lopputuloksena luotiin segmentointimalli, joka toteutettiin asiakashallinnan näkökulmasta. Tämä näkökulma loi hyötyä resurssien tehokkaampaan kohdistamiseen, uutta tietoa asiakkuuksista ja selkeämpiä toimintamalleja eri segmenttien kanssa toimimiseen niin myynnin kuin asiakaspalvelun osalta.

Kuva 1. Asiakassegmentointi auttaa yritystä kohdistamaan markkinointia paremmin. (geralt 2020)

Asiakassegmentoinnin avulla yritys voi ennakoida tarkemmin tuotteiden tai palveluiden kysyntää, kun eri asiakastyyppien tulevaisuuden ostopotentiaalia pystytään tarkastelemaan yksityiskohtaisemmin. Asiakkaiden segmentointi on prosessi, jota ohjaa tieto asiakkaista – nykyisistä ja potentiaalisista. Yrityksen sisäiset sekä ulkoiset tietolähteet toimivat apuna segmentointia tehtäessä. Myynnin sekä myynnin seurannan tietojärjestelmät ovat isossa roolissa asiakaskunnan analysoinnissa. On tärkeää, että käytössä oleva tieto on luotettavaa ja ajantasaista. Kerosen & Tannin (2017, 146) mukaan myynnin tai tuotannon segmenttien ei tarvitse olla täysin samankaltaisia kuin markkinoinnin tai viestinnän segmentit.

Segmentointi johtamisen tukena

Asiakassegmentointi on strategista sekä taktista liiketoiminnan johtamista ja auttaa parhaimmillaan yrityksen tulevaisuuden liiketoimintastrategian työstämisessä. Koko yrityksen toimintaprosessia on mahdollista ohjata segmenttitiedolla. Esimerkiksi tuotekehityksessä otetaan huomioon tulevaisuudessa olennaiset kohderyhmät ja pystytään vastaamaan näiden tarpeisiin. Lisäksi osataan suunnitella toimivat palvelu-/jakelukanavat, sekä markkinoidaan kohdennetusti ja tehokkaasti.

Tehokkaasti toteutetun segmentoinnin avulla yritys voi kasvattaa liikevaihtoaan ja parantaa asiakastyytyväisyyttä ja tunnistaa asiakkuudet, joihin kannattaa panostaa ja joista on hyvä luopua. Segmentoinnin avulla voidaan myös vähentää markkinointi-, myynti- ja palvelukustannuksia. (Badgett & Stone 2005, 103.)

Kirjoittajat

Tiia Saarinen on tradenomi YAMK -opiskelija LAB-ammattikorkeakoulussa.

Anu Kurvinen, KTM, on LAB-ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketoiminnan lehtori.

Lähteet

Badgett, M. & Stone, M. 2005. Multidimensional segmentation at work: Driving an operational model that integrates customer segmentation with customer management. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 13(2), 103-121. Viitattu 7.4.2024. Saatavissa https://www.researchgate.net/publication/233547748_Multidimensional_segmentation_at_work_Driving_an_operational_model_that_integrates_customer_segmentation_with_customer_management

geralt. 2020. Altmann, G. Ihmiset, Väkijoukko, Ryhmä. Pixabay. Viitattu 5.4.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/ihmiset-v%C3%A4kijoukko-ryhm%C3%A4-siluetteja-5592241/

Keronen, T. & Tanni, K. 2017. Sisältöstrategia – Asiakaslähtöisyydestä tulosta. Helsinki: Alma Talent Oy.

Saarinen, T. 2024. Asiakaslähtöisyyden kehittäminen segmentoinnin avulla. Opinnäytetyö YAMK. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 7.4.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237232