Sosiaalialaa voidaan kuvata tietointensiiviseksi alaksi. Uutta tietoa luodaan jatkuvasti ja sekä asiakkaita että johtamista koskeva tieto vanhenee nopeasti. Laadukas ja ajantasainen tieto ja sen hyödyntäminen […]
Kun lapsiperhe kohtaa arjessaan tukea vaativia tilanteita, tulisi avun löytyä helposti. Tähän tarpeeseen on Suomeen perustettu viimeisten vuosien aikana hyvinvointialueille perhekeskuksia, joissa erilaiset lapsiperhepalvelut on […]
Media-ala on ollut viimeisten vuosikymmenten aikana merkittävässä murroksessa. Perinteisten mediakanavien rinnalle on vakiintunut joukko sosiaalisen median kanavia. Nyt mukaan soluttautuvat myös moninaiset tekoälysovellukset ja -sisällöt. […]
Yleissairaanhoitajan osaamisvaatimusten mukaan sairaanhoitajan on osattava suunnitella ja toteuttaa potilaslähtöistä tiedollista, taidollista ja emotionaalista ryhmäohjausta sekä arvioida sitä yhteistyössä potilaan/asiakkaan, omaisten tai muun terveydenhuollon henkilöstön […]
Hoitoalan veto- ja pitovoimaan halutaan panostaa (Valtioneuvosto 2023, 26). Jotta henkilöstö saadaan sitoutumaan työhönsä, on panostettava perehdytyksen ja koulutukseen. Monessa terveydenhoidon yksikössä toimii opetushoitaja, joka […]
Olemme HAVUJA-hankkeessa (LAB 2024) tehneet tiiviisti töitä työelämän kanssa sosiaali- ja terveysalan harjoitteluohjauksen käytäntöjen kehittämiseksi. Yhteistyön rinnalla olemme olleet kiinnostuneita sosionomiopiskelijoiden ajatuksista ja kokemuksista (Leppänen […]
Kevätlukukausi lähenee loppuaan, ja kohta on aika sekä opettajien että opiskelijoiden arvioida toisiaan. Opettajien numeroarvioinnin sijasta opiskelijat usein päätyvät antamaan negatiivista palautetta, siis valittamaan. Valitukset […]
Motivoiva keskustelu on hoitotyön vuorovaikutusmenetelmä, jota käytetään terveydenhuollossa laajasti erilaisten asiakasryhmien kanssa. Motivoivan keskustelun ytimessä on usko ja luottamus potilaaseen, potilaan itsemääräämisoikeus sekä tasaveroinen yhteistyö […]
Asiakassegmentoinnissa yrityksen asiakkaat jaetaan ryhmiin samankaltaisen ominaisuuksien perusteella. Asiakassegmentoinnin hyödyntäminen onkin nykypäivänä yhä useamman yrityksen valitsema polku kohti menestystä. Se ei ainoastaan tarjoa syvällisempää ymmärrystä […]