Muotoilukoulutuksen ja työelämän jatkuva vuorovaikutus ja oppiminen (JATKO) -hankkeessa pilotoitiin keväällä Business Design PT-mallia, jossa treenattiin asiakaslähtöistä palveluiden kehittämistä, viestintää ja markkinointia sekä projektin hallintaa ja […]
Työntekijöiden saatavuus korostuu ikääntyvien määrän sekä hoidon tarpeen kasvaessa. Samaan aikaan sosiaali- ja terveysalan työn veto- ja pitovoiman kehitystä haastaa monet yhteiskunnan ajankohtaiset ilmiöt. Eksoten […]
Palvelumuotoilussa parannetaan käyttäjien palvelukokemuksia. Kehittämisen alkuvaiheessa selvitetään käyttäjien toiveet, tarpeet ja palvelukokemusta heikentävät tekijät. Palvelupolun kuvaaminen on yksi suosittu menetelmä potilaiden palvelukokemuksen selvittämisessä. Potilaskokemus voidaan […]
Hoitotyöntekijät joutuvat päivittäin käyttämään sähköisiä järjestelmiä, mihin toisilla on enemmän valmiuksia ja osaamista kuin toisilla (Salo 2020). Joillekin lisääntynyt digitalisaatio ja teknologia tuottaa työhyvinvointia, mutta […]
LAB-ammattikorkeakoulun ja PHLU:n yhteisen Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeen (LAB 2022a) järjestämässä Yhteistyöllä näkyvyyttä Päijät-Hämeen pyörämatkailuun -tilaisuudessa 11.10.2022 ideoitiin keinoja ja toimintamalleja Päijät-Hämeen pyörämatkailureittien ja palvelujen näkyvyyden […]
Kuluttajatrendit ovat muuttumassa ympäristövastuulliseen suuntaan. Yritysten kannattaa vastata tähän kasvavaan tuote- ja palvelukysyntään sekä kehittää vaihtoehtoja asiakkaiden kestävän kuluttamisen tueksi. LAB-ammattikorkeakoulun Vastuullinen palvelu- ja tuotekehitys VPK -projektissa […]
Kilpailu työntekijöistä on kiristynyt. Työvoimasta on pulaa. Rekrytointi-ilmoituksiin ei saada hakemuksia. Osaajia ei löydetä. Nämä ovat yleisiä huolenaiheita, joista julkisuudessa paljon puhutaan ja jotka pahimmillaan […]
Virtuaalitodellisuuden avulla riippuvuus aikaan ja paikkaan vähenee, jolloin työtä voidaan suorittaa ilman sijaintiin liittyviä haasteita tai rajoituksia. Virtuaalimaailmat tulevat korvaamaan videoneuvottelut, jolloin esimerkiksi kokouksia, suunnittelutöitä, […]
IT-toimittajayritykset ovat siirtyneet asiakkaidensa seinänrakentajista liiketoiminnan kehittäjiksi. Tänä päivänä yritysasiakkaat haluavat ostaa asiantuntemusta, ei vain teknologiaa. Jotta asiakas saavuttaa parhaan mahdollisen liiketoiminta-arvon, tulee molempien osapuolten […]