Tämänhetkinen tilanne sote-alalla mahdollistaa suurelle joukolle opiskelijoita työllistymisen harjoittelun jälkeen. Kysyntää ja paikkoja on reilusti tarjolla, ja opiskelijoiden on helppo löytää itselleen mielekkäitä paikkoja työllistyä. Työyksiköissä on tarvetta hyville työntekijöille.
Työharjoittelut ovat olennainen osa tulevaan ammattiin oppimista ja kasvua, ja sote-alalla merkittävä osa amk-opinnoista suoritetaan harjoittelussa (Valtioneuvosto 2022). Työharjoittelun aikana opiskelija perehtyy tulevan ammattinsa työtehtäviin ja syventää osaamistaan jo opituista asioista. Ensihoitaja- ja sairaanhoitajakoulutuksessa ohjatun työharjoittelun määrä on 90 opintopistettä, joista 75 opintopistettä koostuu harjoittelusta aidoissa asiakastilanteissa ja loput 15 opintopistettä koostuvat työelämään kytkeytyvästä opinnäytetyöstä. Hoitotyön harjoittelun reunaehtoja sekä harjoitteluympäristöjä määrittelevät EU-direktiivit (LAB 2023).
Työharjoittelun polku luodaan siten, että teoriaopinnot ja harjoittelujaksot nivoutuvat toisiaan tukeviksi kokonaisuuksiksi. Ennen harjoitteluun lähtöä opiskelija suorittaa tietyn osaamisalueen teoriaopinnot, jotta turvallinen ja ammatillista kehittymistä tukeva oppiminen harjoittelun aikana olisi mahdollista. Harjoittelussa opiskelija soveltaa oppimaansa teoriatietoa käytäntöön ja näkee teoriasta oppimiensa asioiden käytännön vaikutuksen syy-seuraussuhteiden muodossa.
Harjoittelujen ohjaavat opettajat pyrkivät omalla toiminnallaan tukemaan opiskelijan oppimistavoitteiden toteutumista harjoittelun aikana. Opettajat kannustavat opiskelijoita mahdollisimman monipuolisiin oppimiskokemuksiin, joiden avulla opiskelijan on mahdollista tuoda uutta tietoa harjoittelu- tai työyksikköönsä.
Asenne, työn jälki ja työyhteisöön sopivuus vaikuttavat
Työmaailmassa arvostetaan reippaita ja oma-aloitteisia opiskelijoita. Opiskelija, joka on motivoitunut, omaa hyvät työelämätaidot ja on toiminnallaan osoittanut luotettavuutta, palkataan usein mielellään harjoitteluyksikköön keikkalaiseksi, kesätöihin tai jopa pidempään työsuhteeseen. Monesti myös opiskelijan sopiminen työyhteisön jäseneksi vaikuttaa työsuhteen syntymiseen.
LAB-ammattikorkeakoulu tukee opiskelijoiden työllistymistä joustavilla opiskelumahdollisuuksilla ja henkilökohtaisella opintosuunnitelmalla. LABin opiskelijoille on harjoittelupaikkoja tarjolla hoivakodeista vankiterveydenhuoltoon. Opintojen vaiheesta riippuen opiskelijat työllistyvät yleensä joko perusterveydenhuoltoon tai erikoissairaanhoitoon.
Kirjoittaja
Katja Puhakainen toimii hoitotyön lehtorina ja työharjoittelujen ohjaavana opettajana LAB-ammattikorkeakoulussa.
Lähteet
LAB. 2023. Sosiaali- ja terveysalan harjoittelu. Viitattu 20.4.2023. Saatavissa https://elab.lab.fi/fi/opintojen-suorittaminen/harjoittelut/sosiaali-ja-terveysalan-harjoittelu
Valtioneuvosto. 2022. Valtio korvaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintojen harjoittelukustannukset. Sosiaali- ja terveysministeriö. Viitattu 18.4.2023. Saatavissa https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/valtio-korvaa-sosiaali-ja-terveysalan-ammattikorkeakoulututkintojen-harjoittelukustannukset