Voimavaralähtöisten haastattelujen tulokset, osa 3 Voimavarat ovat henkilökohtaisia resursseja, jotka antavat voimia ja tukea arjen haasteisiin. Voimavarojen tunnistaminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta niitä voi vaalia, […]
Ilmastonmuutos kasvattaa riskiä luonnonvesien tilan heikentymiselle. Yleistyvät sään ääri-ilmiöt, kuten rankkasateet ja tulvat sekä leudot talvet, lisäävät esimerkiksi vieraslajien leviämistä vesistöön ja ravinteiden valumista maatalousmailta. […]
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen geriatrian poliklinikalla valmistellaan muistiasiakkaan digihoitopolkua. Tarkoituksena on avata vuoden 2024 loppupuolella uusi palvelukanava, jolla monipuolistetaan ja yksilöidään palvelua. Polku parantaa tiedon saantia ja […]
Mitä pehmeät etävuorovaikutustaidot ovat ja millainen merkitys niillä on etävuorovaikutuksessa? Etätyön yleistyminen on herättänyt monia organisaatioita huomaamaan, että etätyöhön liittyy monenlaisia uudenlaisia osaamistarpeita. Etätyöhön liittyy […]
Moodle on avoimen lähdekoodin virtuaalinen oppimisalusta, joka on vapaasti kaikkien ladattavissa ja käytettävissä. Suomen korkeakouluista valtaosa käyttää Moodlea (Tikkanen 2016, 9), ja LAB-ammattikorkeakoulussa se on […]
Voimavaralähtöisten haastattelujen tulokset, osa 2 Pakolaisuus on ihmiselle äärimmäisen traumatisoiva kokemus. Matka pois kotimaasta merkitsee luopumista juurista, kodista, läheisistä, työstä ja kaikista niistä elementeistä, jotka […]
Suomessa on pitkä perinne lakisääteisessä osaamis- ja koulutustarpeiden ennakoinnissa (Pouru et al. 2020). Määrällinen työvoima- ja koulutustarpeiden ennakointi sisälsi oppilaitoskohtaisiin opiskelijapaikkamääräsuosituksiin asti meneviä lukuja. Vaikka […]
Voimavaralähtöisten haastattelujen tulokset, osa 1 Ukrainan sotaa paenneet ovat voineet hakea tilapäistä suojelua Suomessa. Tilapäistä suojelua hakeneilla on oikeus päästä vastaanottokeskuksen asiakkaaksi ja saada vastaanottokeskukselta […]
LAB-ammattikorkeakoulussa opetetaan sote-alan palvelu- ja asiakaskokemuksen johtamista opintojaksoilla, joilla opiskelijat perehtyvät aiheen teoreettisiin perusteisiin, tietojohtamisen näkökulmiin sekä kehittämisen keinoihin. Asiakaskokemuksen kehittäminen tapahtuu kuitenkin monialaisissa ekosysteemeissä. […]