Yrityksen kannattaa panostaa perehdytyksen kehittämiseen, sillä siitä on hyötyä niin organisaatiolle kuin työntekijällekin. Perehdyttäminen tukee ja sopeuttaa tulokkaan vaatimusten mukaiseen työhön ja opettaa uusiin työtehtäviin […]
Mielenterveyspalveluihin hakeutuminen lasten lievien mielenterveyden häiriöiden vuoksi on lisääntynyt. Pienillä lapsilla korostuvat erityisesti erilaiset käytöshäiriöt. (THL 2024.) Kansallisen mielenterveysstrategian mukaisesti kehitysvaiheen sopiva tuki lapsille tulisi […]
Sote-alalle kohdistuu paineita, jotka haastavat uudistamaan johtamiskäytänteitä ja -osaamista (Hoffren 2019, 17). Paine kohdistuu myös lähijohtajiin, joiden tehtävin kuuluu mm. yksikkönsä suunnan näyttäminen, tiimien ylläpito […]
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2021 Suomessa perintöä sai 149 800 henkilöä. Puolet näistä perinnönsaajista sai perintöä alle 15 100 euroa. Perinnönsaajista 42,3 % joutui maksamaan perintöveroa, eli näissä […]
Sosiaali- ja terveysala on keskellä suurta murrosta, kun digitalisaation avulla muutetaan tapaa, jolla palveluita tarjotaan ja vastaanotetaan. Datan merkitys on kasvanut räjähdysmäisesti. Tämä kehitys tuo […]
Teollinen internet (IoT) on mullistanut teollisuuden palveluliiketoiminnan. Pelkkä laitteiden yhdistäminen verkkoon ei kuitenkaan vielä tuo liiketoimintahyötyjä. Tarvitaan kokonaisvaltainen strategia, jossa huomioidaan sekä teknologian että palveluliiketoiminnan […]
LAB-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijat saivat haastaa sekä itsensä että joukon Sammonlahden yläkoulun 7.–8. luokkalaisia yhteistoimintaan järjestäessään tapahtumapäivän Lappeenrannan kampuksella. Sosionomiopiskelijaryhmä oli jaettu kuuteen tiimiin, joista […]
Digitaalisuus on läsnä jokaisen yrityksen arjessa. Vaatealan yrityksille se mahdollistaa esimerkiksi tehokkaampaa tuotantoa ja personoidumpia asiakaskokemuksia. LAB-ammattikorkeakoulun SADE-hankkeen järjestämässä Digi Bootcampissa pureuduttiin näihin teemoihin tavoitteena löytää konkreettisia […]
Tiedonhallinta on olennainen osa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa, sillä se vaikuttaa suoraan palveluiden laatuun, potilasturvallisuuteen ja tehokkuuteen. Tehokas tiedonhallinta mahdollistaa potilas- ja asiakastiedon sujuvan vaihdon […]