Digitalisaation myötä monille nuorille on arkipäivää kertoa valokuvien avulla omasta elämästään sosiaalisen median eri kanavissa. Kun valokuvia hyödynnetään osana sosiaalialalla tehtävää ohjaustyötä, puhutaan usein terapeuttisesta […]
Yrityksen elinkaarivalmennus ELIVA -hankkeessa (LAB 2023) on rakennettu pohjaa LAB-ammattikorkeakoulun opetuksen elinkeino- ja työelämäintegraation toimintamalleille. Hankkeen avulla on tuettu Etelä-Karjalan yritysten kasvua, innovaatioita sekä uudistumista […]
Työstressin, psykologisen palautumisen ja kognitiivisten toimintojen yhteys on ollut tutkimusten kohteena viime vuosina. Työn ja vapaa-ajan tasapainon luominen arkielämään on entistä tärkeämmässä roolissa huippusuoritusten ja […]
LAB-ammattikorkeakoulun ja PHLU: n yhteisen Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeen Vetoapua Päijät-Hämeen pyöräilykesään 2023 -webinaarissa 6.4. esiteltiin alueen matkailuyrittäjille työkaluja ja yhteistyömalleja, jotka auttavat lisäämään pyörämatkailun näkyvyyttä […]
Ensihoidossa lapsipotilaat ovat erityisryhmä. Vain noin alle 10% tehtävistä kohdistuu lapsipotilaisiin, joten näihin tehtäviin ei pääse syntymään rutiinia samalla tavalla kuin aikuispotilaan kohdalla (Kuisma ym. […]
Etätyön suosio on lisääntynyt entisestään työtehtävien ollessa hoidettavissa yhä joustavammin ajasta ja paikasta riippumatta. Myös perehdytys voidaan toteuttaa täysin virtuaalisesti. Tämä vastaa usein sisällöltään tavallista […]
Lähes jokaisella on joskus ollut epämukavuuden tai kireyden tunnetta niska-hartiaseudulla. Etätyöskentelyn myötä tuki- ja liikuntaelimistön, kuten niska-hartiaseudun, vaivat ovat lisääntyneet (Radulović ym. 2021). Ongelmien syinä […]
Pommikalorimetri, hydrosykloni ja kaksiruuviekstruuderi – yrityspalvelukentässä toimivien tahojen tutustumismatka LABin Lahden laboratorioihin laajensi niin sanavarastoa, tietämystä kuin verkostojakin. Vaikka 2-päiväinen vierailu järjestettiin nopealla aikataululla, organisaatiot […]
OECD:n PISA-tutkimuksessa osaamistason heikkeneminen on näkynyt nuorilla nimenomaan lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä. Huolestuttavaa on maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden oppimistulosten erojen kasvaminen OECD vertailumaita suuremmiksi. […]