Käyttökokemuksen moniulotteisen luonteen johdosta sen arviointiin on perusteltua hyödyntää useampaa arviointimenetelmää. Asta Lindholmin (Lindholm 2022) LAB-ammattikorkeakoululle laatima opinnäytetyö käsitteli Suomen kansallisoopperan ja -baletin Stage24-suoratoistopalvelun mobiilikäyttökokemusta. […]
Uudet työnteon mahdollisuudet, teknologiat, työvoimapula ja yleistyvä etätyö ovat muuttaneet tapoja elannon ansaitsemiseksi ja antaneet mahdollisuuksia tavoitella suurempaa, rohkeampaa ja perinteisestä polusta poikkeavaa työelämää. Työntekijät […]
Kolmannen vuoden kokemus- ja palvelumuotoilun opiskelijat olivat syksyllä 2022 mukana KEKO-hankkeessa luomassa käyttäjäymmärrykseen pohjaavia tilakonsepteja tulevaisuuden palveluasumisen tueksi. Opiskelijaryhmät suunnittelivat skaalautuvia interiöörejä, joissa huomioitiin käyttäjien tarpeita […]
Äkkiä ajateltuna moni sanoisi matkailun perusedellytykseksi lähtemisen jonnekin, ympäristön vaihtumisen arkipäiväisestä johonkin kiinnostavampaan ja elämyksellisempään. Usein näin onkin ja se meille maiseman vaihdoksista lisää virtaa […]
Digitaidot ovat nykyajan opiskelu- ja työelämässä arkipäivää sekä kansalaisuuden perustaito, joka mahdollistaa aktiivisen toimimisen nykypäivän yhteiskunnassa (Neittaanmäki 2021.) Nuorten syrjäytymiseen liittyvässä keskustelussa on jo pitkään […]
Rakennustuotteet ovat isossa roolissa rakentamisen päästöjen vähentämisessä, kun Suomi pyrkii kohti hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Rakennettuun ympäristö tuottaa noin 30 % päästöistämme ja rakennustuotteiden osuus […]
Uusien henkilöiden rekrytointi on aina haastava tehtävä, myös pelialalla. Vaikka pelialla on paljon yhtäläisyyksiä ohjelmistokehityksen kanssa, pelialle rekrytointi on silti ainutlaatuinen prosessi. Erilaisia rooleja on […]
LAB-ammattikorkeakoulussa opintojaksoista kerätään palautetta pääasiassa opiskelijoiden tietojärjestelmäkokonaisuudessa Pepissä olevan Spark -opintopalautejärjestelmän avulla. Palautteiden määrä on kuitenkin osoittautunut pieneksi, vaikka opiskelijoille olisi virtuaalisen oppimisympäristö Moodlen kurssitoteutuksen […]
Koronapandemian myötä yleistyneen etätyön vakiintuminen pysyväksi työnteon tavaksi on edellyttänyt yrityksiltä ja organisaatioilta uusien työskentelyn mallien kehittämistä, jotta lähi- ja etätyön käytännöt on saatu yhdistettyä. […]