Sosiaalihuoltolain mukaan sosiaalihuollon toimintayksiköllä tulee olla palvelun laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi omavalvontasuunnitelma, jonka toteutumista pitäisi selvittää säännöllisesti keräämällä asiakaspalautetta asiakkailta, heidän läheisiltään ja henkilökunnalta […]
Pedagoginen hyvinvointi on korkeakoulun kaikkien toimijoiden hyvin voimista, ja hyvinvoiva henkilöstö on korkeakoulun voimavara. Mutta kuinka henkilöstö itse näkee pedagogisen hyvinvoinnin ja sitä tukevat keinot […]
Aiemmin työturvallisuutta ei nähty tärkeänä logistiikan kannattavuuden ja tuottavuuden mittarina. Saloheimo (2016, 3) määrittelee työturvallisuuslakien koskevan tapaturmia, ammattitaudeilta suojautumista, epäasiallista kohtelua, yksintyöskentelyä sekä henkistä kuormittavuutta. […]
Ammattikorkeakouluopetuksen tarjoaminen verkon välityksellä luo alustan digipedagogiikan soveltamiseen ja kehittämiseen. Lähtökohtana digipedagogiikan tarkastelussa käytetään usein Mishran ja Koehlerin (2006; Koehler & Mishra 2009) kehittämää TPACK-mallia, […]
Digitaaliset oppimisympäristöt näyttäytyvät oppimisen runsaudensarvena. Mobiililaitteiden sovelluskaupat tarjoavat loputtomasti vaihtoehtoja, mutta niiden laadukkuus on hyvin vaihtelevaa. Millainen sovellus täyttää pedagogisesti laadukkaan digitaalisen oppimisympäristön kriteerit? Varhaiskasvatuksen […]
LAB-ammattikorkeakoulun ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen toteuttama LABlanssi- eli Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö -hanke käynnistyi tammikuussa 2023. Kaksivuotista hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+). Oppimisympäristönä hankkeessa toimii opetukseen […]
Potilasturvallisuudella tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden tavoitetta hoitaa potilasta turvallisesti sekä huolehtia, että potilas ei vahingoitu missään hoidon vaiheessa (Kansanen 2018). Potilasturvallisuuden parantaminen on Suomessa […]
Yksi yleisimmin käytetyistä asiakaskokemuksen kehittämisen välineistä on asiakastyytyväisyyskysely. Kyselytiedon kerääminen on vasta ensimmäinen askel asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Jotta asiakastyytyväisyys paranisi, pitää tiedonkeruun johtaa korjaaviin toimenpiteisiin sekä […]
Kielellisen moninaisuuden tunnistaminen ja kielitietoisuuden tarkastelu opetuksessa on tärkeää varsinkin opettaessa opiskelijoita, jotka eivät puhu suomea äidinkielenään. Kielen oppimisella katsotaan olevan yhteys opiskelumenestykseen ja työelämään […]