Sukupolvenvaihdoksella tarkoitetaan yrityksen omistussuhteiden muutoksia (Immonen & Lindgren 2017, 15). Prosessi on aina ainutlaatuinen ja monivaiheinen kokonaisuus, johon liittyy paljon tunnetiloja. Onnistunut sukupolvenvaihdosprosessi vaatii avointa […]
Digitaalinen murros on muuttanut perusteellisesti ihmisten odotuksia ja käyttäytymistä aiheuttaen perinteisille yrityksille muutospaineita (Verhoef ym. 2021). Pysyäkseen elinvoimaisina yritysten on kehitettävä liiketoimintaansa digitaalisten teknologioiden avulla. […]
Klassisen von Hippelin Lead User -ajattelun mukaan kehittämis- ja innovaatiotyössä tulisi mahdollisuuksien mukaan hyödyntää lopputuotteen edistyneitä käyttäjiä. Näin saataisiin arvokasta tietoa suoraan ”kentältä” (von Hippel […]
Koronapandemia on koskettanut meitä jokaista, myös vapaaehtoisia kriisiauttajia. Mieli ry:n vapaaehtoiset ovat kohdanneet yhteydenottajia kriisipuhelimessa ja verkossa koko pandemian ajan. Miten he ovat jaksaneet? Koronasta […]
Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämistapa uudistuu vuoden 2023 alusta, kun vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyy hyvinvointialueille. Sote-uudistuksen myötä palveluiden laatuun tulee kiinnittää erityistä […]
LAB-ammattikorkeakoulun ja PHLU: n yhteisen Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeen (LAB 2022) henkilöstö kävi Saksan, Itävallan ja Sveitsin raja-alueella sijaitsevalla Bodenjärvellä tutustumassa alueen pyörämatkailupalveluihin ja hakemassa ideoita […]
Käytettävyydellä ja käyttäjäkokemuksella on merkittävä ja kasvava rooli digitaalisessa asiakaskokemuksessa. Hyvä käyttäjäkokemus kasvattaa verkkokaupan asiakkaiden halukkuutta tuotteen ostamiseen, pienentää sivulta poistumisen todennäköisyyttä sekä nostaa palvelun […]
Työturvallisuuden kehitys on jatkuva prosessi. Työturvallisuuteen liittyviä toimia ja standardeja kehitetään jatkuvasti paremmiksi tutkimustiedon ja käytännön kokemuksista saadun palautteen perusteella. Työturvallisuuteen panostetaan nyky-yrityksissä voimakkaasti, sillä […]
Digitalisaatio ja etänä tuotettavat palvelut ovat tulleet jäädäkseen. Ne eivät ole vain pandemia- tai sota-ajan ilmiöitä, vaan niiden käyttö perustuu aitoon tarpeeseen: kuluttajat ovat tottuneet […]