Aistihuone on käyttäjälle miellyttävä, fyysisesti ja kognitiivisesti esteetön tila, jossa aistiärsykkeiden määrä on mahdollista muokata käyttäjän tarpeisiin nähden sopivaksi. Aistihuoneessa voidaan luoda ympäristö, joka on […]
Maallemuuttajat 2030 -projekti, jossa luotiin jakamis- ja palvelutalouden kokeiluja maaseudulle, on tullut päätökseensä joulukuussa 2021 (LAB 2021). Hankkeessa aloitetuista palvelukokeiluista on kirjoitettu Kokemuksia jakamistalouden edistämisestä […]
Koulutusorganisaatioiden opiskelijahallinnon kannalta keskeinen tieto on digitaalisissa järjestelmissä: läsnäolot, suoritusmerkinnät sekä arvosanat. Lisäksi monissa yhteyksissä hyödynnetään digitaalisia oppimisalustoja kokoamaan yhteen osaamisen kehittymiseen liittyvää dataa (kirjautumistiedot, […]
Tampereen kaupunki tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tampereen visio hiilineutraalista kaupungista tarkoittaa 80 %:n päästövähennystä kasvihuonekaasuissa vuoteen 1990 verrattuna. Jäljelle jäävä 20 % pyritään kompensoimaan […]
Viime vuosien aikana palvelumuotoilu on kasvattanut suosiotaan oppimispalveluiden kehittämisen menetelmänä. Eikä ihme, sillä palvelumuotoilu vastaa useita yrityksiä koskevaan haasteeseen: miten innovoida ja suunnitella asiakkaiden haluamia […]
Teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slush järjestettiin välivuoden jälkeen jälleen joulukuun alussa. Tänä vuonna lippuja tapahtumaan myytiin vain murto-osa vuoteen 2019 verrattuna. Messukeskuksessa vieraili 25000 ihmisen sijaan […]
Teknologia kehittyy nopeasti, mutta asiakaskokemuksen kehittämisen peruselementit eivät ole muuttuneet. Palvelun kokonaiskuvan ja yrityskulttuurin lisäksi merkittävässä roolissa ovat yrityksen sisäiset prosessit. Muutosvauhdin nopeutuessa myös organisaation […]
Innovaatioprosessin alkua kuvaavassa kirjoituksessa käsiteltiin kehitystarpeen tunnistamista (Heikkinen & Kurvinen 2021). Kun kehittämistarve on tunnistettu, prosessin seuraavassa vaiheessa määritetään asiakasymmärryksen avulla (kuva 1) tarkasti ongelma, […]
Sosiaali- ja terveysalan muutokset edellyttävät laajaa johtamisosaamista (Kantanen ym. 2015), joka muodostuu johtamistyössä tarvittavista tiedoista, taidoista ja asenteista (Zitting ym. 2019). Osaavalla johtamisella on yhteys […]