Paikalla on runsas joukko hyvin erilaisia ihmisiä. Teini-ikäisiä, nuoria aikuisia, vanhempia pienten lasten kanssa. Kävijäkunta koostuu ulkomailta muuttaneista, joilla kaikilla on omat haasteensa ja tarpeensa […]
RAI-järjestelmää käytetään asiakkaan palvelutarpeen arviointiin sekä hoito- ja palvelusuunnitelman laatimiseen (THL 2022). RAI tulee sanoista Resident Assessment Instrument, suomeksi potilaan arviointiväline. Laadukkaiden RAI-arviointien takaamiseksi kotihoidon […]
Vain muutos on pysyvää työelämässä (Mannermaa 2018, 31). Ilmiönä työn muuttuminen ei ole uusi, mutta se haastaa yhä työntekijöiden työkykyä monella tapaa. Kautta aikojen työhön […]
Sosiaali- ja terveysalan tutkimuksissa on ajan saatossa käytetty useita erilaisia ilmaisuja yhteistyölle, kuten vuorovaikutuksen vaihtoalue, yhteistoiminnallisuus, jaettu asiakkuus tai jaettu asiantuntijuus (Kekoni ym. 2019). Oppilashuollon […]
Viime vuosina yhdistysten yhdistäminen on yleistynyt esimerkiksi kuntaliitosten myötä. Usein yhdistymisessä haetaan myös kokoetua ja lisää voimavaroja toimintaan. Yhdistyslaissa ei kuitenkaan ole säännöksiä yhdistysten fuusiosta, […]
Uudenaikaisien sairaaloiden leikkaussaleissa on salinohjausjärjestelmät, jotka toimivat kosketusnäyttöpäätteillä. Nykyisin leikkaussalien ohjauspaneelit ovat toiminnanohjausjärjestelmiä, jolla hallitaan leikkausalin toimintoja, esimerkiksi ilmastointia ja valaistusta. Lisäksi ohjauspaneeli tarjoaa reaaliaikaista […]
Raskausaikana kipua lantion ja alaselän alueella kokee noin joka viides odottaja. Yleisimmin kipua koetaan raskauden viimeisellä kolmanneksella. (Simonds ym. 2022.) Kivut voivat vaikuttaa mielialaan ja […]
Kiinnostus vagushermoa kohtaan stressin ja kivun helpottajana kasvaa (ks. esim. Peltoniemi & Stammeier 2020). Elimistössä laajasti stressireaktoihin vaikuttavaa vagushermoa voi aktivoida tehokkaasti hengityksellä (Sjöblom & […]
Asiakkaiden tulisi olla jokaisen menestystä tavoittelevan pienyrittäjän toiminnan keskiössä. Erilaisten asiakasryhmien kohtaaminen haastaa myyntityötä tekeviä. Arjessa on harvoin tilaa harjoittelulle – jokainen asiakaskohtaaminen on tosipaikka. […]